Gmina może odliczać VAT od wydatków na targowisko

Finanse publiczne

Czy gmina ma prawo od odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę targowiska, gdzie stanowiska targowe będą udostępniane za opłatą?

Odpowiedź

Tak, budując targowisko z zamiarem wykorzystania go do czynności opodatkowanych, gmina działała w charakterze podatnika VAT – prowadzącego działalność gospodarczą, podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem. W konsekwencji ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji budowy targowiska na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Takie stanowisko po raz kolejny potwierdził NSA w wyroku z 2 sierpnia 2022 roku (sygn. akt I FSK 602/22). 

Uzasadnienie 

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku VAT przysługuje, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego – zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT – oblicza się zgodnie ze sposobem określenia proporcji wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Celem innym niż działalność gospodarcza może być działalność gminy w charakterze organu władzy publicznej (art. 15 ust. 6 ustawy VAT). Przy czym w opinii NSA brak jest podstaw do przyjmowania z góry, że gmina, udostępniając targowisko dla mieszkańców, działa jako organ władzy, a nie jako podatnik VAT. I to tylko z tego powodu, że budowa lub modernizacja takiego obiektu to sfera działań publicznoprawnych, której celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, a nie czerpanie dochodów z odpłatnej rezerwacji czy udostępniania stanowisk. Wszak gmina, ponosząc wydatki na budowę lub rozbudowę targowiska, czyni je jako podatnik VAT. I to mimo, że będzie realizowała również zadania własne zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, mające na celu korzyść ogółu (możliwość nabywania towarów i usług przez wszystkich mieszkańców). Powyższe oznacza, że wydatki związane z budową/przebudową targowiska będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (pobieranie opłaty rezerwacyjnej na podstawie umowy dzierżawy oraz opłaty czynszowej na podstawie umowy najmu/dzierżawy), jak i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem (udostępnianie targowiska jako organ władzy publicznej).

Wskazać należy, że najnowszy wyrok NSA potwierdza dotychczasową linię orzeczniczą w omawianym zakresie. Sąd wielokrotnie stwierdzał, że nawet jeśli prowadzenie targowiska jest czynnością, która służy do zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności i należy do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym), to sposób realizacji tego zadania – w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – może wiązać się z podejmowaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy