Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Gmina ponosi koszt 40 zł za każdy błędnie wystawiony tytuł wykonawczy

Artykuły | 24 czerwca 2021 | NR 115
0 1459

Gmina jest organem podatkowym lecz nie ma swojej egzekucji. Oznacza to, że jeżeli podatnicy nie płacą podatków, to wystawiamy upomnienie, a następnie tytuł wykonawczy, który przesyłamy do urzędu skarbowego. W przypadku, gdy przesłaliśmy tytuł z błędami, np. błędny Pesel podatnika, to urząd zwracał ten tytuł i wskazywał co trzeba poprawić. Poprawialiśmy tytuł i ponownie przysyłaliśmy do egzekucji. Obecnie urząd zwraca tytuł i nalicza koszty w wysokości 40 zł, które musimy płacić. Na jakiej podstawie musimy ponosić koszty w wysokości 40 zł za tytuł wykonawczy, który został przesłany do urzędu z błędami?

Odpowiedź
Od 20 lutego 2021 roku nastąpiły zmiany w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zmiany dotyczą m.in. wszczęcia postępowania egzekucyjnego, jak i egzekucji oraz powstawania i poboru kosztów egzekucyjnych.
Wszczęcie postępowania egzekucyjnego następuje z chwilą przesłania przez Gminę tytułu wykonawczego do naczelnika urzędu skarbowego. W momencie wpływu tytułu do urzędu pobierana jest opłata egzekucyjna w wysokości 40 zł. Błędne wystawienie tytułu przez Gminę powoduje nie przystąpienie przez naczelnika urzędu skarbowego do egzekucji, a w konsekwencji obciążenie Gminy kosztami w kwocie 40 zł.

Uzasadnienie
Postępowanie egzekucyjne wszczyna się na wniosek wierzyciela o wszczęcie egzekucji administracyjnej i na podstawie wystawionego przez niego tytułu wykonawczego, sporządzonego według ustalonego wzoru. Wnioski egzekucyjne i tytuły wykonawcze przekazuje się do organu egzekucyjnego:

  1. drogą elektroniczną - przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej;
  2. przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 roku - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041), przez swoich pracowników oraz inne upoważnione osoby lub organy - jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwa droga elektroniczna.

W przypadku gdy tytuł wykonawczy przekazany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego:

  1. zawiera dane zobowiązanego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 § 2b pkt 4, niezgodne z danymi zawartymi w:
    a) rejestrze PESEL,
    b) Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
  2. zawiera dane wierzyciela i podstawę prawną, niezgodne ze słownikami referencyjnymi zamieszczonymi na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
  3. nie zawiera danych, innych niż określone w pkt 1 i 2, wymaganych przepisami art. 27
    - wierzyciel jest zawiadamiany o nieprzyjęciu tytułu wykonawczego wraz z podaniem przyczyny jego nieprzyjęcia.

Wszczęcie postępowania egzekucyjnego następuje m.in. z chwilą doręczenia wniosku o wszczęcie egzekucji administracyjnej i tytułu wykonawczego organowi egzekucyjnemu, jeżeli wierzyciel nie jest jednocześnie organem egzekucyjnym.
Tytuł wykonawczy zawiera dane:

  1. oznaczenie wierzyciela;
    1a) oznaczenie organu albo organów, o  których mowa w  art.  17 ust.  1 pkt  1 lit.d ustawy z  dnia 10 czerwca 2016 roku o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2206);
  2. wskazanie imienia i nazwiska lub nazwy zobowiązanego i jego adresu, a także PESEL, NIP lub REGON, jeżeli zobowiązany taki numer posiada;
  3. treść podlegającego egzekucji obowiązku, podstawę prawną tego obowiązku oraz stwierdzenie, że obowiązek jest wymagalny, a  w przypadku egzekucji należności pieniężnej - także określenie jej wysokości i rodzaju, terminu, od którego nalicza się odsetki z  tytułu niezapłacenia należności w  terminie, oraz rodzaju i  stawki tych odsetek;
  4. wskazanie zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową albo przez ustanowienie zastawu skarbowego lub rejestrowego lub zastawu nieujawnionego w żadnym rejestrze, ze wskazaniem terminów powstania tych zabezpieczeń;
  5. wskazanie podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej, jeżeli należność korzysta z  tego prawa i  prawo to nie wynika z  zabezpieczenia należności pieniężnej;
  6. wskazanie podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej;
  7. datę wystawienia tytułu, podpis, imię i  nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby upoważnionej do działania w  imieniu wierzyciela;
  8. pouczenie zobowiązanego o  skutkach niezawiadomienia organu egzekucyjnego o  zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby;
  9.  pouczenie zobowiązanego o  przysługującym mu prawie wniesienia do  wierzyciela, za pośrednictwem  organu egzekucyjnego, zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej oraz  o skutkach wniesienia tego zarzutu nie później niż w  terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu tytułu wykonawczego i po upływie tego terminu;
    9a) pouczenie zobowiązanego o  przysługującym jego małżonkowi prawie do  wniesienia sprzeciwu w  sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym;
  10. klauzulę organu egzekucyjnego o  skierowaniu tytułu do egzekucji administracyjnej;
  11. wskazanie środków egzekucyjnych stosowanych w  egzekucji należności pieniężnych;
  12. datę doręczenia upomnienia, a  jeżeli doręczenie upomnienia nie było wymagane, podstawę prawną braku tego obowiązku;
  13. datę doręczenia zobowiązanemu powiadomienia o  wniosku o  egzekucję administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej, o  którym mowa w  art.  18 ust.  1 ustawy, o  której mowa w  pkt 1a;
  14. datę, do której można prowadzić egzekucję należności pieniężnej, o której mowa w  art. 2 § 1 pkt  8 lit. g.

W tytule wykonawczym wierzyciel wskazuje jako adres zobowiązanego ostatni znany mu adres miejsca zamieszkania lub siedziby zobowiązanego.
Po wpływie tytułu wykonawczego od wierzyciela organ egzekucyjny bada z  urzędu dopuszczalność egzekucji administracyjnej. Organ egzekucyjny niebędący jednocześnie wierzycielem nie przystępuje do  egzekucji i zawiadamia wierzyciela o  przyczynach nieprzystąpienia do  egzekucji, jeżeli:

  1. obowiązek, którego dotyczy tytuł wykonawczy, nie podlega egzekucji administracyjnej;
  2. organ egzekucyjny uprawdopodobni, że egzekucja administracyjna będzie bezskuteczna z  powodu braku majątku lub źródła dochodu zobowiązanego, z  których jest możliwe wyegzekwowanie środków pieniężnych przewyższających koszty egzekucyjne;
  3. tytuł wykonawczy nie spełnia wymogów określonych w  art.  27 §  1 i  2.

Na wniosek wierzyciela niebędącego jednocześnie organem egzekucyjnym, złożony w  terminie 14 dn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.