Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Informowanie dotychczasowego serwisu o zmianie podmiotu serwisującego kasę rejestrującą

Artykuły | 24 lutego 2021 | NR 111
0 755

Prowadzę serwis kas fiskalnych i o zmianie serwisu przez Klienta często dowiaduję się dopiero jak kasa wymaga przeglądu technicznego. Czy podatnik, który zmienia serwis kas musi mnie o tym fakcie powiadomić i uzyskać moją zgodę? Jakie obowiązki powinny być spełnione w relacji serwis - podatnik? Czy US ingeruje jak dotychczasowy serwis nic nie wie o zmianie?

Odpowiedź

Czytelnik może indywidualnie zmienić podmiot serwisujący jego kasę wybierając inny podmiot prowadzący serwis, który na dzień dokonywania tej zmiany widnieje w wykazie serwisantów prowadzony w postaci elektronicznej przez Szefa KAS. Aby dokonać tej czynności nie musi uzyskać zgody od podmiotu prowadzącego serwis główny. Podatnik ten powinien o  dokonanej zmianie zawiadomić w terminie 5 dni od dnia jej dokonania dotychczasowy podmiot prowadzący serwis główny (tj. np. producenta krajowego danego typu kasy, podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia danego typu kasy), natomiast nie ma obowiązku poinformowania serwisu dotychczasowego. 

Uzasadnienie

Kasa rejestrująca stosowana przez podatnika musi działać prawidłowo na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących kryteriów i warunków technicznych stąd też wybór serwisu powinien być dokonany przez podatnika z dużą starannością. Powyższe zapewnia m.in. sporządzenie umów z uprawnionymi serwisami w formie pisemnej. Tak sporządzona umowa pomiędzy ww. podmiotami na obsługę urządzeń gwarantuje i w znacznym stopniu zabezpiecza interesy podatnika jak również serwisu, a w szczególności:

  • zapewnia prawidłowy nadzór nad pracą kasy ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania terminowego dokonywania przeglądów przez upoważnionych serwisantów widniejących w wykazie udostępnionym na stronie BIP – podatnik, który jest pewien, że serwis korzystając ze swoich systemów czuwa nad ich terminowością ma zarazem poczucie bezpieczeństwa i często poleca jego pracę wśród innych podmiotów gospodarczych,
  • umożliwia sprawne realizowanie powierzonych czynności serwisowych, w tym szybką reakcję w razie sytuacji związanych z awarią kas, co jednocześnie dla serwisu oznacza również ciągłość w wykonywaniu obowiązków służbowych i płynność finansową,
  • wspomaga aktywną pomoc związaną z weryfikacją połączenia kasy online z CRK wzbudzając zaufanie do serwisu jako gwaranta nieprzerwanej pracy kasy nawet w sytuacjach kryzysowych.

Zmiany, które weszły m.in. od 1 lipca 2019 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących określają, iż podatnicy używający kasy m.in:

  • dokonują sprawdzenia poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług, stawek podatku, waluty ewidencyjnej wraz z jej symbolem i wartością przelicznika, wskazań daty i czasu oraz właściwego przypisania nazw towarów i usług do stawek podatku lub zwolnienia od podatku,
  • niezwłocznie zgłaszają podmiotowi prowadzącemu serwis każdą nieprawidłowość w pracy kasy,
  • poddają kasy obowiązkowemu przeglądowi technicznemu wykonywanemu przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis, w terminach określonych w § 54, 
  • dokonują wpisów do książki kasy przewidzianych do wykonania przez podatnika oraz umożliwiają dokonanie wpisów do książki kasy podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis (§ 9 ust. 1 pkt 1,2,4,7 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Natomiast serwis, podejmując serwis kas stosowanych przez określonego podatnika ma obowiązek:

  • złożyć w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie 7 dni od dnia dokonania fiskalizacji kasy, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia danych dotyczących kasy,
  • wykonywać serwis wyłącznie przy pomocy upoważnionych serwisantów, którzy posiadają upoważnienie wystawione przez podmiot prowadzący serwis główny,  potwierdzeniem tego upoważnienia jest identyfikator serwisanta, 
  • przed przystąpieniem do wykonywania serwisu danej kasy legitymować się identyfikatorem serwisanta i dokonywać wpisu do książki kasy swoich danych identyfikacyjnych a w przyszłości również innych chronologicznych i czytelnych wpisów do książki kasy ze szczególnym uwzględnieniem faktu aby informacja o wykonanym serwisie technicznym była czytelnie podpisana przez serwisanta jego imieniem i nazwiskiem oraz opatrzona numerem jego identyfikatora – tożsame treści ujmuje się również w prowadzonej dokumentacji serwisu,
  • podjęcia czynności nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia żądania dokonania serwisu przez podatnika a obowiązkowego przeglądu technicznego kasy w terminie 3 dni od dnia zgłoszenia przez podatnika (§ 40, § 42, § 44, § 51 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Z definicji zawartych w § 2 pkt 21 i 22 wynika, iż przez:

  • podmiot prowadzący serwis – rozumie się przedsiębiorcę, o którym mowa w art.4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, wykonującego działalność prowadzenia serwisu i posiadającego zlecenie podmiotu prowadzącego serwis główny na prowadzenie serwisu natomiast przez
  • podmiot prowadzący serwis główny – rozumie się :
    a)    producenta krajowego danego typu kasy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.