Wskazać należy, że Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 15 kwietnia 2021 roku w sprawie C-935/19 Grupa Warzywna sp. z o.o. uznał, że przepisy prawa unijnego stoją na przeszkodzie stosowania w obecnym zakresie sankcji VAT z tytułu błędnej oceny transakcji.
Sankcje VAT przewidziane w art. 112b i 112c ustawy o VAT znajdują zastosowanie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, skutkujących błędnym rozliczeniem podatku. Nieprawidłowości te mogą być – jak wynika z uzasadnienia do projektu pakietu Slim VAT 3 – efektem błędnego rozliczenia:
- popełnionego przez podatnika, co do zasady starannie dokonującego rozliczeń,
- popełnionego przez podatnika, który nie dochował staranności dokonując rozliczenia (np. z powodu zaniedbania),
- wynikającego z nadużycia prawa,
- będącego efektem oszustwa.
Obecnie stosowanie sankcji ma charakter obligatoryjny – niezależnie od przyczyny stwierdzonej nieprawidłowości, a wysokość sankcji może jedynie zmienić uznanie nieprawidłowości przez podatnika i jej skorygowanie przy jednoczesnym wpłaceniu kwoty zobowiązania (lub zwrotu nienależnie pobranej kwoty zwrotu).
We wspomnianym wyroku C-935/19 TSUE uznał za niezgodne z art. 273 dyrektywy VAT i zasadą proporcjonalności są przepisy krajowe nakładające na podatnika, który błędnie zakwalifikował transakcję zwolnioną z VAT jako transakcję podlegającą temu podatkowi, sankcję VAT w zakresie, w jakim ma ona zastosowanie bez rozróżnienia w sytuacji, w której nieprawidłowość:
- wynika z błędu podatnika (a dodatkowo błąd ten nie spowodował uszczuplenia należności podatkowych),
- byłaby skutkiem oszustwa.
Projektowane zmiany pakietu Slim VAT 3 mają zlikwidować obecny stan, w którym podatnicy dokonujący mniej lub bardziej istotnych błędów są na gruncie sankcji VAT t...