Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Od dnia 1 września 2020 roku zamierzam świadczyć usługi przewozu osób przy zastosowaniu aplikacji „Bolt”. Wiem, że dotąd stosowano różne zasady przy takiej działalności. Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów będę musiał stosować kasę fiskalną, taksometr, posiadać licencję?

Odpowiedź

Zgodnie z nowymi przepisami od dnia 1 października 2020 roku Czytelnik nie musi instalować w taksówce taksometru, ponieważ jego funkcję mogą przejąć aplikacje mobilne (np. aplikacja kierowcy Bolt). Podobnie, tradycyjna kasa fiskalna o zastosowaniu specjalnym nie znajduje się już na liście obowiązkowego wyposażenia – jej rolę spełni kasa mająca postać oprogramowania. Czytelnik będzie też miał obowiązek posiadania licencji. 
Przesunięcie terminu rozpoczęcia egzekwowania przepisów oznacza, że do końca września kierujący będą mogli jeździć bez licencji, a pośrednicy, jak Uber i Bolt wciąż zlecać przejazdy nielicencjonowanym kierowcom. Na razie kierowcy Bolta powinni mieć zamontowane kasy fiskalne, ponieważ w związku z brakiem odmiennej interpretacji Ministerstwa Finansów tym zakresie obowiązują przepisy ogólne jak przy świadczeniu usług Taxi, czyli co do zasady, prowadzenie ewidencji świadczonych usług przy zastosowaniu kasy fiskalnej i wydawanie paragonu.

Chcesz wiedzieć więcej? Artykuł "Odpowiedzialność pracownika za niewydanie paragonu z kasy fiskalnej" zawiera wartościowe informacje.

Uzasadnienie

Kilka miesięcy temu postanowiono zakończyć trwający spór między taksówkarzami, a kierowcami korzystającymi z aplikacji do przewozu osób. W myśl nowego prawa kierowcy chcąc wykonywać przewozy osób muszą uzyskać licencję.
W zamian nie muszą już znać topografii miasta i posiadać taksometru oraz kasy fiskalnej. Elementy te będą zastąpione aplikacją mobilną zamiast taksometru, natomiast kasy fiskalne będzie zastępowało odpowiednie „oprogramowanie” tj. kasy mające postać oprogramowania. 
Ustawa nazwana potocznie „Lex Uber” obowiązuje formalnie od 1 stycznia 2020, jednak przewozy wciąż odbywały się na starych zasadach. Wszystko przez okres przejściowy, który obowiązywał do 31 marca. Od pierwszego dnia kwietnia licencja teoretycznie miała być wymagana, jednakże wciąż nie wprowadzono rozporządzenia wykonawczego pozwalającego traktować aplikacje jako legalne narzędzie rozliczania się klienta z kierowcą, podobny problem dotyczył aplikacji mobilnych, które miały zastąpić taksometry oraz kas fiskalnych w postaci oprogramowania. Taksometr i kasę fiskalną „Lex Uber” miała zastąpić aplikacja mobilna (art. 13b ust. 1 ustawy o transporcie drogowym) oraz „kasa rejestrująca mająca postać oprogramowania” (art. 111b ustawy VAT). Do wdrożenia w życie obydwu zmian potrzebne były rozporządzenia i dostosowanie istniejących rozwiązań do przepisów.
Dlatego w efekcie wprowadzenia koniecznych zmian w dniu 1 stycznia 2020 roku weszła w życie ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw zwana potocznie „Lex Uber”, przy pomocy której podjęto próbę uporządkowania rynku usług przewozu osób i wyjścia naprzeciw nowoczesnym technologiom, umożliwiającym m.in. funkcjonowanie 
i rozliczanie takich usług przy pomocy aplikacji mobilnych. Do wdrożenia w życie tych rozwiązań niezbędne było wydanie kluczowych rozporządzeń określających przede wszystkim wymagania dla tych aplikacji. Dlatego ustawodawca przewidział dla uczestników rynku okres przejściowy na dostosowanie się do nowych regulacji do 31 marca 2020 r.
Artykuł 6 ww. ustawy zmieniającej określa, iż podmioty wykonujące pośrednictwo przy przewozie osób przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy są obowiązane uzyskać licencję, o której mowa w art. 5b ust. 2 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (czyli do 31 marca 2020 roku). 
Do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym  dodano  art.13b, który stanowi, iż rozliczenie opłaty za przewóz osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2, może się odbywać przy użyciu aplikacji mobilnej spełniającej wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 4 oraz wymagania dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania określone w przepisach o podatku od towarów i usług. 
Zgodnie z art. art. 111b ustawy o podatku od towarów i usług ewidencja sprzedaży za pomocą kas, w odniesieniu do niektórych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.
W myśl art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób:

  • samochodem osobowym,
  • pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, 
  • taksówką 
    – wymaga uzyskania odpowiedniej licencji. 

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 5b ust. 2 w/w ustawy podjęcie i wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie: 

  1. rzeczy, 
  2. osób 
    – wymaga uzyskania odpowiedniej licencji. 

Zgodnie z dodanym art. 5d ustawy, przedsiębiorca wykonujący transport drogowy w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób jest obowiązany prowadzić takie pośrednictwo wyłącznie na rzecz przedsiębiorców posiadających odpowiednią licencję, o której mowa w art. 5b ust. 1. 
Natomiast w dodanym art. 27c, wprowadzono zakaz wykonywania transportu drogowego na podstawie zlecenia przekazanego przez podmiot wykonujący działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób, dla kierowcy nieposiadającego licencji, o której mowa w art. 5b ust. 2 pkt 2. 
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym nakłada na wszystkich taksówkarzy i kierowców jeżdżących dla Ubera, Bolta i tym podobnych firm, obowiązek posiadania w pojeździe kasy fiskalnej. W związku z faktem, że nie zawsze ich montaż jest możliwy z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, kasy mające postać oprogramowania mają ułatwić podatnikom wywiązanie się z tego obowiązku. Termin końcowy na dostosowanie się kierowców do nowych przepisów został ponownie przesunięty.
Ostatecznie, przepisy w tym zakresie zamieszczono w uchwalonej 31 marca 2020 roku ustawie o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.