Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

6 stycznia 2015

Możliwość kontynuowania sprzedaży w danym punkcie w przypadku awarii drukarki

0 863

Zepsuła nam się drukarka fiskalna. Uzyskaliśmy zapewnienie serwisu, iż zostanie ona naprawiona w ciągu dwóch dni. Nie posiadamy kasy rezerwowej. Czy możemy prowadzić ewidencję w systemie komputerowym, a po powrocie drukarki nabić na niej zaewidencjonowany w systemie komputerowym obrót (sprzedaż dotyczy tego samego miesiąca)? Mamy jeszcze możliwość przeniesienia kasy z innego punktu, w którym działają jednocześnie 2 kasy (ze względu na okresowy duży ruch klientów), ale przez krótki czas wydaje się, że może funkcjonować w nim tylko 1 kasa.

ODPOWIEDŹ

Nie, w przypadku awarii kasy w danym punkcie należy zaprzestać prowadzenia sprzedaży lub przenieść kasę z innego punktu sprzedaży.

UZASADNIENIE

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku, w sprawie kas rejestrujących podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 tej ustawy (§ 3 ust.1 rozporządzenia).

Na podstawie § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia podatnicy stosujący kasy:

  1. dokonują weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług, wartości stawek podatkowych, waluty ewidencyjnej wraz z jej symbolem i wartością przelicznika, wskazań daty i czasu oraz właściwego przyporządkowania nazw towarów do stawek podatku;

  2. niezwłocznie zgłaszają podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis kas każdą nieprawidłowość w pracy kasy.

W związku ze zgłoszonymi przez podatnika nieprawidłowościami w pracy kasy serwis kasy musi być podjęty nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia awarii kasy, chyba że dokonano innych ustaleń z podatnikiem (§ 31 ust. 1).

W przypadku awarii kasy, z zapisu art. 111 ust. 3 ustawy o VAT wynika obowiązek zaprzestania prowadzenia sprzedaży, chyba, że podatnik będzie ewidencjonował obroty i kwotę podatku należnego przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W sytuacji gdy podatnik nie posiada takiej kasy nie może prowadzić sprzedaży, która podlega obowiązkowi ewidencji przy użyciu kas (tj. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych). Jednocześnie art. 111 ust. 3a pkt 1 stanowi, iż podatnik jest obowiązany dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Powyższe wynika również z zapisu rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

  • podatnik prowadząc ewidencję za pomocą kasy rejestrującej wydaje nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny (§ 6 ust. 1 pkt 1), który zawier...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.