1 maja 2019 roku weszło w życie również rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika. Podatnicy użytkujący kasy rejestrujące z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które zakupili przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosują przepisy dotychczasowe - dotyczy to zarówno odliczeń lub zwrotu kwot wydanych na zakup tych kas jak i przepisów związanych ze zwrotem odliczanych ulg przed dniem 1 maja 2019 roku, czyli przed wejściem w życie rozporządzenia.
Najważniejsze zmiany wprowadzone tym aktem prawnym:
Określono warunki, jakie podatnik musi spełnić, aby móc skorzystać z odliczenia lub zwrotu kwoty wydanej na zakup kasy on-line przy czym:
- czynny podatnik podatku od towarów i usług może dokonać tego odliczenia w składanej deklaracji podatkowej dla podatku do towarów i usług,
- podatnik wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub podatnik, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, składa do urzędu skarbowego wniosek o zwrot tej kwoty na rachunek bankowy,
- skorzystanie z możliwości odliczenia lub zwrotu kwoty wydanej na zakup kasy jest możliwe tylko wtedy gdy:
- podatnik rozpoczyna prowadzenie ewidencji sprzedaży, przy użyciu kas on-line, których zakup nastąpił w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy,
- podatnik posiada fakturę na zakup kasy on-line oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
- podatnik, który będzie prowadził ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot na zakup każdej z tych kas nastąpi dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika (zmiana umożliwia odliczenie od wszystkich kas wprowadzonych przez podatnika w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia sprzedaży przy zastosowaniu 1 kasy fiskalnej),
WAŻNE:
Od 1 maja 2019 roku podatnicy nie mogą skorzystać z odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas z elektronicznym i papierowym zapisem kopii.
Zrezygnowano z warunku złożenia przez podatnika przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tej ewidencji, zatem podatnik ubiegający się o zwrot kwoty wydanej na zakup nie będzie musiał już składać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, jeszcze przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży, ww. pisemnego zgłoszenia (oświadczenia),
Podatnicy podatku od towarów i usług kwotę wydaną na zakup kasy online mogą najwcześniej wykazać w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy on-line, lub za okresy następujące po tym okresie,
Zmieniono sposób odliczania ulgi w deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, który umożliwia podatnikom znacznie szybszy zwrot kwoty wydanej na zakup kasy on-line, niż przepisy dotychczas obowiązującego rozporządzenia tj.:
- gdy kwota wydana na zakup jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik ma prawo pomniejszyć kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup,
- gdy kwota wydana na zakup jest wyższa od kwoty podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup natomiast pozostałą część nierozliczonej kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
- gdy w danym okresie rozliczeniowym nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu (usługi taksówek) mogą skorzystać z dofinansowania na zakup kasy on-line. Rozliczenie nastąpi w deklaracji VAT-12, na zasadach podobnych jak powyżej, tj. do wysokości wpłaty do urzędu skarbowego, a gdy kwota do odliczenia jest wyższa od kwoty podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego pozostałą część kwoty wydanej na zakup kasy on-line organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W przypadku podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, zwrot kwoty wydanej na zakup kasy on-line dokonywany jest na wniosek takiego podatnika składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek może zostać złożony wyłącznie w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy z...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.