ODPOWIEDŹ
Gmina nie może zmienić terminu płatności określonego na fakturze poprzez wystawienie noty korygującej. Jeżeli w umowie nie zostało zawarte zastrzeżenie, że zapłata za usługę nastąpi np. dopiero po należytym jej wykonaniu wówczas gmina ma obowiązek dokonać zapłaty ceny w terminie określonym na fakturze.
UZASADNIENIE
W art. 106e ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług zostały określone obowiązkowe elementy jakie powinna zawierać faktura. W katalogu tych danych termin płatności nie został wymieniony. W przypadku błędów na fakturze nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, może w niektórych przypadkach wystawić notę korygującą, która wymaga akceptacji wystawcy faktury (art. 106k ust. 1 i 2).
Nie można dokonywać korekty notą w zakresie danych określonych w art. 106e, ust.1 pkt 8-15 ustawy o VAT tj. w zakresie ilości dostarczanych towarów lub zakresu wykonanych usług, ceny jednostkowej towaru lub usługi (netto),kwot upustów i obniżek cen, wartości sprzedaży netto, stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto, kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto i kwoty należności ogółem.
Nabywca może natomiast skorygować np. dane swojej firmy w tym nr NIP, datę zakończenia dostawy towaru lub wykonania usługi, nazwę towaru lub usługi. Z przepisów zatem nie wynika wprost, że termin płatności określony w fakturze może zostać zmieniony poprzez wystawienie noty korygującej przez nabywcę czy też zmiany tej może dokonać wyłącznie wystawca faktury. Przepisy jednak określają jednoznacznie, iż notę korygującą wystawia się w przypadku, gdy faktura zawiera pomyłki.
Z treści pytania wynika natomiast, że w opisanym przypadku nie nastąpiła pomyłka w terminie płatności. Gmina chce dokonać tej zmiany z uwagi na konieczność naniesienia poprawek w zakresie jakości wykonanej usługi. W opisanym zatem przypadku nabywca nie może dokonać zmiany terminu płatności poprzez wystawienie noty korygującej.
W myśl ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (K.c.) zapłata ceny lub wynagrodzenia jest świadczeniem wzajemnym, a powstrzymanie się z jego wykonaniem jest możliwe gdy:
- wierzyciel odmawia pokwitowania, dłużnik może powstrzymać się ze spełnieniem świadczenia albo złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sadowego. (art.463 K.c.),
- wierzyciel odmawia zwrotu dokumentu stwierdzającego zobowiązanie lub uczynienia na nim odpowiedniej wzmianki (w sytuacji gdy wierzyciel ma interes w zachowaniu dokumentu, w szczególności gdy świadczenie zostało spełnione tylko częściowo, dłużnik może żądać uczynienia odpowiedniej wzmianki na dokumencie) albo pisemnego oświadczenia o utracie dokumentu, dłużnik może powstrzymać się ze spełnieniem świadczenia albo złożyć jego przedmiot do depozytu sądowego (art.465 §1 i 3 K.c.),
- świadczenia wzajemne powinny być spełnione jednocześnie, każda ze stron może powstrzymać się ze spełnieniem świadczenia, dopóki druga strona nie zaofiaruje świadczenia wzajemnego (art.488 § 2 K.c.),
-jedna ze stron obowiązana jest spełnić świadczenie wzajemne wcześniej, a spełnienie świadczenia przez druga stronę jest wątpliwe ze względu na jej stan majątkowy, strona zobowiązana do wcześniejszego świadczenia może powstrzymać się z jego spełnieniem, dopóki druga strona nie zaofiaruje świadczenia wzajemnego lub nie da zabezpieczenia(art. 490 § 1 K.c.).
Jeżeli zatem wyżej opisane sytuacje nie miały miejsca, a gmina w umowie z kontrahentem nie zawarła zastrzeżenia, że np. zapłata nastąpi dopiero po należytym wykonaniu usługi, to jest zobowiązana do zapłaty należności w uzgodnionym terminie, pomimo niezadowalającej jakości jej wykonania.
Emilia Wach