Rozpocząłem ewidencję za pomocą kasy rejestrującej w styczniu 2019 roku, nie odliczyłem jednak ulgi, ponieważ nie byłem pewien czy będę prowadził działalność przez 3 lata. Obecnie wiem, iż działalność będzie prowadzona, ale przegapiłem obowiązkowy przegląd techniczny (wykonany 2 miesiące po terminie), czy mogę złożyć jednak wniosek o zwrot ulgi z tytułu zakupu kasy?
Odpowiedź
Z uwagi na uchybienie terminowi dokonania obowiązkowego przeglądu technicznego Czytelnik utracił prawo do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup przedmiotowej kasy.
Uzasadnienie
Jak wynika z § 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących lub zwrotu tych kwot przez podatnika do:
- odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii zakupionych przed dniem wejścia w życie ww. rozporządzenia oraz
- zwrotu przez podatnika odliczonych lub zwróconych kwot wydanych na zakup w/w kas
- stosuje się rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r. poz. 163).
Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli podatnik w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestał używania kasy lub nie dokonał w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej z urzędu kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy rejestrującej.
W związku z powyższym, w opisanym przez Czytelnika przypadku odliczenie ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii może nastąpić jedynie na starych zasadach obowiązujących przed dniem 1 maja 2019r., po spełnieniu warunków określonych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniu z dnia 27 grudnia 2010r.
Z treści art. 111 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w styczniu 2019r. wynikało, iż podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700,00zł (obecnie odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej przysługuje wyłącznie w stosunku do kas on-line, czyli kas zapewniających przesył danych do Centralnego Repozytorium Kas).
Natomiast podatnicy zwolnieni od podatku otrzymują zwrot ulgi na kasę na pisemny wniosek w terminie do 25. dnia od dnia jego złożenia do właściwego urzędu (art. 111 ust. 5 ww. ustawy).
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku, w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących odliczenia można było dokonać pod warunkiem:
- złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania,
- rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,
- posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.
Jednocześnie zapis § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 14 mar...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.