Odliczenie ulgi za kasę on-line do nowego punktu sprzedaży

KASY REJESTRUJĄCE

Wykonuję usługi kosmetologiczne i stosuję jedną kasę rejestrującą. Już teraz wymieniam starą kasę na kasę on-line. Otwieram również nowy salon zatrudniając pracowników, czy muszę od razu instalować nową kasę? Nie jestem podatnikiem VAT. Czy jeśli będę miała 2 kasy on-line co i kiedy muszę zrobić aby odliczyć ulgi od tych kas?

Odpowiedź

Czytelniczka wymieniając starą kasę na kasę on-line po dokonaniu fiskalizacji może złożyć wniosek o zwrot kwoty wydanej na jej zakup najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży przy jej zastosowaniu. Do wniosku należy załączyć kopię faktury i dowodu zapłaty oraz kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy on-line potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży. Nie ma natomiast prawa do odliczenia kasy on-line zakupionej do nowego salonu kosmetycznego. Kasa rejestrująca w nowym punkcie sprzedaży musi być zainstalowana z chwilą wykonania pierwszej usługi kosmetologicznej w tym punkcie.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, u których:

  • powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line,
  • nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, do prowadzenia ewidencji sprzedaży

– mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe. Przy tym warunkiem jest, że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
Natomiast podatnicy zwolnieni od podatku otrzymują zwrot kwoty wydanej na zakup kas na rachunek bankowy, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku.
Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra  Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.  
§ 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nakłada na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas. Jednocześnie prowadząc ewidencję przy zastosowaniu kasy podatnik zobowiązany jest wystawić i wydać nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności (§ 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia). 
Jednocześnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. j rozporządzenia  w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika, że w przypadku  świadczenia usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, a to oznacza, że  z chwilą wykonania pierwszej takiej usługi należy rejestrować sprzedaż za pomocą kasy. 
Art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. b  ustawy o podatku od towarów i usług określa, iż podatnicy wykonujący usługi kosmetyczne i kosmetologiczne mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. 
Podatnicy mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących on-line, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 stycznia 2021 r. – dla podatników, świadczących usługi kosmetyczne i kosmetologiczne. Podatnicy nie będący podatnikami VAT otrzymują zwrot na wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 4 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie odliczania). 
Wniosek ten musi zawierać:

  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, 
  • numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu. 

Do wniosku należy dołączyć: 

  • kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup,
  • kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży (§ 4 ust. 3 ww. rozporządzenia). 

Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi z 11.07.2019 roku zamieszczonymi na stronie podatki.gov.pl - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wyjaśnił, iż zwrot kwoty wydanej na zakup jest dokonywany na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. 
Zarówno przepisy art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, są przepisami ogólnymi dotyczącymi wszystkich podatników, a nie tylko podatników zobowiązanych do wymiany kas rejestrujących. Z cytowanych powyżej przepisów wynika, iż w odniesieniu do podatników, którzy na podstawie ww. ustawy  zostali zobowiązani do wymiany obecnie używanych kas i prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line, i planują także rozszerzyć działalność o kolejne punkty, odliczenie kwoty wydanej na zakup przysługuje tylko na te kasy, które podlegają wymianie w związku z obowiązkiem użytkowania kas on-line przez dane grupy podatników. Ponieważ przyznanie ulgi w tym przypadku stanowi wyjątek od zasady to należy go traktować bardzo ściśle i wąsko. Ustawodawca bowiem przyznał już raz prawo do odliczenia podatnikom przy nabyciu pierwotnych kas i jednocześnie nie mają oni obowiązku zwrotu w związku z dokonanym wcześniej odliczeniem w przypadku wymiany kasy, która zakończy użytkowanie w obowiązującym terminie.
Podsumowując, Czytelniczka nie ma prawa do odliczenia ulgi dokonując zakupu kasy on-line do nowego salonu.
Może natomiast jako podmiot zobligowany do wymiany starych kas na kasy on-line złożyć wniosek o zwrot kwoty wydanej na zakup wymienionej kasy najwcześniej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży przy jej zastosowaniu. Do wniosku należy załączyć kopię faktury i dowodu zapłaty oraz kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy on-line, potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży.    

 

Podstawa prawna: 111 ust. 4 i ust. 5, art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. b, ust. 2 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 3 ust. 1 pkt 1, § 4 ust. 1 pkt 2 lit. j, § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.12.2018r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, § 2 ust. 1, § 4 ust. 1 - 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, § 3 ust. 1 i § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących.
 

Przypisy