Demontaż przez Gminę azbestu z nieruchomości stanowiących własność prywatną za wynagrodzeniem, stanowi odpłatne świadczenie usług opodatkowanych stawką w wysokości 8%. Jednocześnie Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z usunięciem azbestu.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2016 roku nr ILPP1/4512-1-304/16-2/EB
Sytuacja Podatnika
Gmina - będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - w roku 2016 planuje zrealizować zadanie polegające na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu administracyjnego Gminy. Zadanie będzie polegało na demontażu wyrobów zawierających azbest z nieruchomości prywatnych, ich zabezpieczeniu, załadunku i transporcie oraz unieszkodliwieniu na składowisku przeznaczonym do składowania wyrobów zawierających azbest. Z treści umów, jakie Gmina zamierza zawrzeć z właścicielami nieruchomości prywatnych wynika, że będą oni partycypowali w kosztach demontażu azbestu z nieruchomości stanowiących ich własność w wysokości nie mniejszej niż 15% poniesionych przez Gminę kosztów. Pozostała część wydatków Gminy zostanie pokryta z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto Właściciele będą zobowiązani do wpłaty zaliczki na konto Gminy, której rozliczenie nastąpi po realizacji i rozliczeniu zadania. Udział Mieszkańców w realizacji przedmiotowego projektu będzie dobrowolny. Wyrażenie chęci udziału w projekcie będzie oznaczało akceptację konieczności partycypacji w kosztach demontażu azbestu.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą uznania czynności polegających na demontażu azbestu z nieruchomości za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od podatku i wskazania stawki podatku na ww. usługi.
Dodatkowo Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące kwestii prawa Gminy do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją czynności w zakresie demontażu azbestu.
Stanowisko Dyrektora
Należy zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina zawierając umowę z wykonawcą na usunięcie azbestu z nieruchomości należących do Mieszkańców Gminy, wejdzie w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty otrzymywane przez Gminę od Mieszkańców będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz Właścicieli nieruchomości. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, będą stanowić wynagrodzenie za wykonanie usługi.
W związku z powyższym dokonywane przez Mieszkańców wpłaty z tytułu uczestnictwa w projekcie będą dotyczyć świadczenia usługi demontażu azbestu z nieruchomości należących do Mieszkańców Gminy, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiąże się w ramach podpisanych z Mieszkańcami umów będą stanowić...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.