Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

AKTUALNOŚCI

1 października 2014

Otrzymywanie pism urzędowych drogą elektroniczną

0 1066

Urząd skarbowy przysłał mi pismo z prośbą o wyrażenie zgody na przesyłanie pism drogą elektroniczną. Co mam z tym zrobić?

ODPOWIEDŹ

Ustawą z dnia 10 stycznia 2014 roku o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw wprowadzono od 11 maja 2014 roku do ustawy Ordynacja podatkowa art.3e umożliwiający organom podatkowym zwrócenie się do podatnika, płatnika lub inkasenta o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich sprawach podatkowych załatwianych przez ten organ. Najwidoczniej Pana urząd skarbowy zechciał skorzystać z tej możliwości. Zgodnie z art.144a §1a Ordynacji podatkowej organ podatkowy miał również możliwość wystąpienia do Pana o wyrażenie zgody za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez przesłanie pisma na Pana adres elektroniczny lub na portal podatkowy.

Oczywiście, Pan może wyrazić zgodę na otrzymywanie pism, ale nie musi tego robić. Jeżeli zechce Pan skorzystać z takiej formy otrzymywania pism, powinien Pan udzielić pisemnej akceptacji. Udzielając akceptacji, zgodnie z art.144a §1 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, powinien Pan wskazać organowi podatkowemu adres elektroniczny, na który powinny być przesyłane pisma. Ważne jest również, żeby pismo o akceptacji było podpisane przez osobę (lub osoby) uprawnione do reprezentowania podatnika. Jeżeli prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą to najprawdopodobniej podpisze Pan pismo sam, lub poprosi o to pełnomocnika, jednakże osoby prawne oraz podatnicy nieposiadający osobowości prawnej obowiązani są przestrzegać zasad formalnej reprezentacji. Jeżeli wyrazi Pan zgodę na elektroniczną formę korespondencji, zgodnie z art.3e §2 Ordynacji, organ podatkowy ma obowiązek pouczyć Pana o skutkach prawnych wynikających z wyrażenia takiej zgody. Zgodnie z art.144a §1b ustawy, w każdej chwili ma Pan prawo do rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W takiej sytuacji organ podatkowy powróci do przesyłania Panu pism drogą tradycyjną. Należy również pamiętać o tym, że ma Pan obowiązek zawiadomić organ podatkowy o każdej zmianie adresu elektronicznego, a jeżeli Pan tego nie zrobi, pismo zostanie uznane za doręczone pod dotychczasowym adresem.

Wprawdzie nie wynika to wprost z przepisów, ale jeżeli nie chce Pan wyrazić zgody na otrzymywanie pism w formie elektronicznej, również poinformowałabym o tym pisemnie organ podatkowy.

Warto również zauważyć, że obecnie podatnik zainteresowany otrzymywaniem pism drogą elektroniczną może sam wnieść o doręczanie pism tą drogą, wskazując przy tym adres elektroniczny do doręczeń (art.144a §1 pkt 2 Ordynacji podatkowej). Również w sytuacji, gdyby złożył Pan podanie w formie dokumentu elektronicznego (przez skrzynkę podawczą organu podatkowego lub przez portal podatkowy), organ podatkowy doręczy Panu pisma w tej sprawie drogą elektroniczną. Jednakże podanie wniesione drogą elektroniczną musi być uwierzytelnione za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP, zawierać dane w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.