Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych drogą elektroniczną

Kontrole

W spółce z o.o. jestem główną księgową, sporządzam deklaracje, a zarząd je podpisuje. Jeśli elektronicznie ja podpiszę (podpis kwalifikowany jest na mnie) to  jak z odpowiedzialnością? Wydaje mi się ze to zarząd musi mieć na siebie wydany certyfikat.

ODPOWIEDŹ

Obowiązek składania deklaracji podatkowych wynika z przepisów materialnego prawa podatkowego. Kwestia podpisywania deklaracji przez pełnomocnika została uregulowana w art. 80a § 1 - § 5 ustawy Ordynacja podatkowa znowelizowanym ustawą z dnia 5 marca 2009 roku o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o opłacie skarbowej. Zgodnie z ww. przepisem, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa podatnik, płatnik lub inkasent składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby.     W kwestiach dotyczących pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym.

„Pełnomocnictwo, o którym mowa w rozdziale 9a o.p. jest szczególnym rodzajem pełnomocnictwa, upoważniającym jedynie do złożenia podpisu na deklaracji, z wyłączeniem innych działań na rzecz podatnika. Pełnomocnictwo to nie uprawnia np. do sporządzenia deklaracji, co musi wynikać z innego tytułu prawnego. Osoba ustanowiona jedynie do podpisywania deklaracji nie może też „poprawiać” danych zawartych w deklaracji. Wszelkie skutki prawno-podatkowe związane z danymi ujawnionymi w deklaracji obciążają podatnika, płatnika lub inkasenta. Pełnomocnik nie ponosi z tego tytułu żadnej odpowiedzialności. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na różnice zachodzące pomiędzy pozycją pełnomocnika do podpisywania deklaracji i pełnomocnika procesowego, ustanowionego na podstawie art. 137 O.p. Pełnomocnik procesowy, chcąc podpisywać deklaracje, musi być do tego upoważniony na podstawie komentowanego przepisu. Nie wystarczy nawet bardzo szerokie pełnomocnictwo udzielone na podstawie powołanego art. 137 O.p. (por. C. Kosikowski, L. Etel, R. Dowgier, P. Pietrasz, S. Presnarowicz, M. Popławski, Ordynacja podatkowa, Komentarz, LEX, 2009, wyd. III.)” - tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt I FSK 1303/08 z dnia 18.12.2009 r.

Podpis na deklaracji podatkowej składanej do urzędu skarbowego droga elektroniczną, to gwarancja autentyczności informacji w niej wykazanych. Natomiast, jak wynika z treści przytoczonego wyroku, udzielenie Pani upoważnienia wyłącznie do podpisywania deklaracji podatkowych nie zwalnia zarządu spółki z odpowiedzialności za dane w niej wykazane.

Magdalena Misiak

Przypisy