Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

W sytuacji, gdy Gmina będzie w stanie przyporządkować kwoty podatku VAT naliczonego do działalności gospodarczej, to będzie miała prawo do odliczenia podatku w części, w jakiej wydatki te będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Natomiast w sytuacji, gdy Gmina nie będzie miała możliwości przyporządkowania w całości do działalności gospodarczej podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług stanowiących wydatki inwestycyjne ponoszone na cmentarz, to winna dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej z zastosowaniem preproporcji.
W związku z wykonywaniem na cmentarzu przez Gminę zarówno czynności podlegających VAT, jak też czynności pozostających poza zakresem VAT, Gmina nie będzie mogła dokonać korekty z tytułu budowy cmentarza przy użyciu proporcji „sprzedażowej”, bowiem sposób ten nie uwzględnia dofinansowania działalności cmentarnej ze środków publicznych, co powoduje, że prewspółczynnik służący do wyliczenia podatku naliczonego nie jest ustalony w oparciu o wysokość zrealizowanego obrotu z działalności gospodarczej odniesionego do zrealizowanych dochodów (przychodów).

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 14 lipca 2021 roku, nr 0113-KDIPT1-3.4012.315.2021.2.OS.

Sytuacja Podatnika

Gmina jest podatnikiem VAT czynnym. Gmina jest w trakcie budowy cmentarza komunalnego w jednej z miejscowości, która leży na terenie Gminy. Gmina ma w planach ustalenie operatora cmentarza, który będzie odpowiedzialny za usługi cmentarne oraz za zarządzanie cmentarzem. Faktury wystawiane przez Operatora będą za: usługi cmentarne oraz za zarządzenia cmentarzem (jedno świadczenie).

Operatorem nie będzie jednostka budżetowa Gminy, ale odrębny od Gminy podatnik VAT - Spółka, w której Gmina posiada 100% udziałów.

Wysokość opłat za te usługi została ustalona w Zarządzeniu Wójta Gminy. Gmina zawrze z Operatorem umowę oraz będzie mu wypłacać wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług cmentarnych oraz zarządzania cmentarzem. Operator z kolei będzie działał w imieniu i na rzecz Gminy w ramach świadczenia usług cmentarnych - czyli w imieniu Gminy będzie wystawiał faktury, co spowoduje, że VAT należny „samoistnie” będzie trafiał na konto Gminy, gdyż osoby wykupujące usługę cmentarną - pogrzebową (np. pochówek) będą kontaktować się z Operatorem cmentarza, ale na wystawionej fakturze będą widniały dane Gminy, więc zapłata za usługę będzie trafiała bezpośrednio na konto Gminy. Podatek należny z tytułu pobieranych opłat będzie rozliczany i wykazywany w JPK_V7 przez Gminę.

Gmina będzie wykorzystywać towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanej inwestycji oraz wydatki bieżące objęte zakresem wniosku do czynności opodatkowanych VAT. W przypadku pochówku osoby bezdomnej i/lub dziecka martwo urodzonego - Gmina będzie wykorzystywać towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanej inwestycji oraz wydatki bieżące objęte zakresem wniosku do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających VAT.

Efekty opisanej inwestycji - towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji oraz wydatki bieżące będą wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W przypadku pochówku osoby bezdomnej i/lub dziecka martwo urodzonego - efekty opisanej inwestycji - towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji oraz wydatki bieżące będą wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. W ocenie Gminy nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej.

W ramach działalności gospodarczej efekty inwestycji nie będą wykorzystywane do zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności zwolnionych z VAT.

Gmina zamierza dokonywać korekty podatku VAT odliczonego z tytułu budowy cmentarza w oparciu o wzór na wyliczenie prewspółczynnika, inny niż w Rozporządzeniu, tj. przy użyciu proporcji „sprzedażowej” - stosunku odpłatnych usług cmentarnych do nieodpłatnych usług cmentarnych. 

Stanowisko Dyrektora

1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. 

Dyrektor uznał, że wydatki inwestycyjne ponoszone na cmentarz nie będą dotyczyły wyłącznie działalności gospodarczej, ale również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem VAT. Działalność Gminy, obejmuje bowiem również zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem. 

Czynności nieodpłatnego pochówku osób nie będą podlegały VAT. W tym przypadku bowiem nie będą one usługą w rozumieniu art. 8 ustawy. Będą one wykonywane w ramach zadań własnych gminy (są to zadania o charakterze obowiązkowym w zakresie sprawienia pogrzebu bezdomnym). Tym samym, w przypadku nieodpłatnego pochówku Gmina będzie wykonywała czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza, a zatem nie będzie występowała ona w charakterze podatnika. W konsekwencji, Gminie nie będzie przysługiwało prawo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.