Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Podatnik sprzedaje części samochodowe, klient zareklamował część, która została zwrócona sprzedawcy, sprzedawca wystawił fakturę korygująca nabywcy i zwrócił pieniądze za część samochodową. Nabywca chce także zwrotu pieniędzy za poniesione koszty montażu tej części samochodowej, którą zamontował mu mechanik. Sprzedawca zwrócił także nabywcy za tę usługę i jaki dokument powinien wystawić. Podatnik - sprzedawca zareklamował u swojego hurtownika powyższą część samochodową i zwrócił ją hurtownikowi. Hurtownik wystawił fakturę korygującą na zwróconą część samochodową. Hurtownik uznał także koszty montażu i demontażu tej części i domaga się od sprzedawcy wystawienia faktury na tę usługę. Czy prawidłowym jest wystawienie przez sprzedawcę dla hurtownika faktury za usługę montażu, jeśli usługa ta przez niego nie została wykonana. Jaki dokument powinien być wystawiony przez sprzedawcę dla hurtownika?

Odpowiedź

W sytuacji w której Podatnik ustala z Hurtownikiem, że usunie wadliwą część i skutki jej montażu na jego koszt, należy uznać, że dochodzi do świadczenia usług, a czynność ta powinna zostać przez Podatnika udokumentowana poprzez wystawienie faktury z VAT jako wynagrodzenie za usługę. Podobnie należy potraktować zwrot kosztów za montaż pomiędzy Czytelnikiem a nabywcą, który również winien być udokumentowany fakturą.

Uzasadnienie

Zwrot kosztów związanych z uznaną reklamacją powinien być rzetelnie udokumentowany.

Uprawnienia kupującego w zakresie usuwania wad fizycznych zakupionego towaru mogą wynikać z:

  • rękojmi (uregulowanej w art. 556–576 ustawy Kodeks cywilny (k.c.) w ramach umowy sprzedaży, 

  • gwarancji będącej dodatkowym zastrzeżeniem umownym wynikającym z odrębnego dokumentu gwarancyjnego (art. 577–581 k.c.).

W dniu 25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która dokonała wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Ustawa ta wprowadziła zmiany w zakresie regulacji rękojmi i gwarancji sprzedaży w Kodeksie cywilnym.

Dotychczas kwestia rękojmi za wady rzeczy sprzedanej i gwarancji jakości w stosunkach umownych, gdzie po obu stronach występują bądź wyłącznie przedsiębiorcy, bądź wyłącznie osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami, uregulowana była Kodeksie cywilnym, a odpowiedzialność za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku, gdy sprzedawcą był przedsiębiorca, a kupującym – konsument, regulowana była przez ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr z 2002 r.141, poz. 1176).

Obecnie Kodeks cywilny wprowadza co do zasady jednolitą regulację odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, opartą na koncepcji wady, czyli odpowiedzialność z tytułu rękojmi. W tym zakresie odpowiedzialność sprzedawcy oparto na regulacji dotychczas obowiązującej na podstawie Kodeksu cywilnego.

Jednak w sposób istotny zmieniona została kodeksowa definicja wady fizycznej, która uwzględnia przyjętą w dyrektywie o sprzedaży konsumenckiej konstrukcję niezgodności towaru z umową. Ponadto odpowiedzialność sprzedawcy w umowach z udziałem konsumentów wykazuje jedynie pewne odrębności w stosunku do dotychczasowej kodeksowej regulacji, wynikające z wymogów dyrektywy. Niemniej jednak, niezależnie od stron umowy sprzedaży, obowiązuje jednolita regulacja odpowiedzialności za wady rzeczy.

Pojęcie rękojmi i wady fizycznej dotyczy wszystkich rzeczy, zarówno ruchomości, jak i nieruchomości. Tym samym wprowadzono jednolitą definicję wady fizycznej dla wszystkich rzeczy, niezależnie od ich rodzaju.

Obowiązujące przepisy rozstrzygają także odpowiedzialność za nieprawidłowe zamontowanie i uruchomienie rzeczy.

Zatem, rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

Kupujący korzysta z ochrony w przypadkach:

  1. jeżeli towar został nieprawidłowo zamontowany i uruchomiony przez sprzedawcę lub osobę, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność,

  2. jeżeli towar został nieprawidłowo zamontowany i uruchomiony przez kupującego, działającego zgodnie z instrukcją otrzymaną przy sprzedaży.

Sprzedawca odpowiada zatem nie tylko za nieprawidłowe działania własne lub osoby, za którą ponosi odpowiedzialność, ale również za nieprawidłową t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.