Odpowiedź
Tartak może zrezygnować z kasy fiskalnej. Należy sporządzić i złożyć, wraz z protokołem z odczytu zawartości pamięci fiskalnej i raportem fiskalnym, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.
Uzasadnienie
Zgodnie z art.111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Z przepisu tego wynika obowiązek posiadania kasy rejestrującej przez podatników, u których występuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, chyba że z obowiązku tego zwalniają ich przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Podatnicy, u których nie występuje taka sprzedaż, nie mają obowiązku posiadania kas rejestrujących. Dotyczy to również podatników, którzy w przeszłości ewidencjonowali za pomocą kas rejestrujących sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W konsekwencji, nie ma przeszkód, aby Tartak zrezygnował z nieużywanej kasy rejestrującej, skoro nie prowadzi sprzedaży dla tych osób.
Taką sytuację reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z § 34 powołanego rozporządzenia,
w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas
w trybie fiskalnym, podatnik:
- wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
- niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
- składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
- sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Podstawa prawna: art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz z §34 Rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących.