Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

IMPORT USŁUG , TRANSPORT

30 września 2013

Rozliczanie kosztów paliwa tankowanego przy użyciu kart paliwowych

0 864

Firma transportowa świadczy usługi na rzecz firmy X z siedzibą w Niemczech. Za zatankowane za granicą paliwo dokonujemy zapłaty otrzymanymi od firmy X kartami paliwowymi. Do tej pory firma X wystawiała nam fakturę za to paliwo, a my na nią faktury za usługi transportowe. Niedawno zaproponowano nam nowy sposób rozliczeń, polegający na tym, że dostawca paliwa (firma Y) będzie nam wystawiać noty obciążeniowe i pobierać z konta pieniądze, a my mamy wystawiać noty obciążeniowe za usługi. Czy taki sposób rozliczeń jest prawidłowy?

ODPOWIEDŹ

Opisany przez Państwa dotychczasowy system rozliczeń polegał na tym, że kontrahent zagraniczny X otrzymywał fakturę wystawioną przez koncern paliwowy Y za paliwo zakupione przez Państwa firmę przy użyciu kart paliwowych w danym okresie rozliczeniowym. Następnie kontrahent X fakturował sprzedaż paliwa na Państwa firmę. W rzeczywistości dostawa towaru (paliwa) odbywa się pomiędzy koncernem paliwowym Y a Państwa firmą, stąd rodzi się pytanie, czy emitent kart paliwowych (kontrahent X) postępował prawidłowo wystawiając na Państwa firmę fakturę za sprzedaż paliwa?

Okazuje się, że odpowiedź na powyższe pytanie jest dosyć skomplikowana. Naczelny Sąd Administracyjny 14 sierpnia 2012 roku wydał wyrok w tej kwestii (sygn. akt I FSK 1177/11), w którym stwierdził, że wystawca karty paliwowej świadczy jedynie usługę finansową, nie jest natomiast sprzedawcą paliwa. Oznacza to, że faktura za paliwo wystawiona przez emitenta kart jest fakturą „pustą”, która nie uprawnia nabywcy do odliczenia VAT. Z wyroku tego wynika również to, że koncerny paliwowe powinny wystawiać faktury na faktycznych nabywców paliwa, a nie na emitentów kart paliwowych.

W uzasadnieniu swojego wyroku NSA przywołał wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 6 lutego 2003 roku w sprawie C-185/01 Auto Lease Holland BV przeciw Bundesamt für Finanzen. Sprawa dotyczyła sytuacji, gdzie leasingodawca Auto Lease Holland BV z siedzibą w Holandii oferował swoim klientom możliwość zawarcia umowy zarządzania paliwem. Umowa ta umożliwiała leasingobiorcy tankowanie paliwa do leasingowanego pojazdu w imieniu i na rzecz spółki Auto Lease za pomocą specjalnej karty paliwowej. W sytuacji gdy zakupu paliwa dokonywano od niemieckich dostawców, spółka Auto Lease ubiegała się w Niemczech o zwrot VAT naliczonego z tytułu tychże transakcji.Niemieckie organa podatkowe odmówiły zwrotu podatku naliczonego, uznając, że koszty z tytułu VAT naliczonego nie były poniesione przez Auto Lease, lecz przez leasingobiorców. Sprawa znalazła swój finał w sądzie niemieckim, który to w związku z wątpliwościami interpretacyjnym zwrócił się z zapytaniem w tej sprawie do TSUE. Z orzeczenia TSUE wynika, że emitent kart paliwowych nie jest nabywcą ani sprzedawcą paliwa. Nie ma on wpływu na termin dostawy towarów, wielkość zakupów czy cenę paliwa. Z tego względu faktury od emitenta kart paliwowych nie dokumentują dostawy paliwa, co oznacza, że nabywca nie ma prawa do odliczeni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.