Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU

4 maja 2015

Rozliczenie VAT nabycia odpadów z tworzyw sztucznych

0 857

Jak powinnam zaksięgować faktury wystawione przez kontrahenta polskiego w marcu 2015 roku za zakup folii, a towar otrzymałam w kwietniu 2015? Faktura zawiera w pozycji stawka VAT „0”, w pozycji kwota VAT „0”.

ODPOWIEDŹ

Odpady z tworzyw sztucznych, w tym folia PCV są traktowane jak złom (odpady z tworzyw sztucznych poz.33 załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług), do którego stosuje się system odwrotnego obciążenia VAT tzw. reverse charge. System ten polega na przeniesieniu obowiązku zaewidencjonowania podatku na nabywcę będącego podatnikiem VAT.

Zgodnie z art.106e ust.1 pkt 18 ustawy o VAT, w przypadku sprzedaży zbywca folii PCV będącej odpadem ma obowiązek wystawić fakturę niezawierającą podatku należnego, czyli fakturę VAT netto. Zbywca powinien zawrzeć na fakturze adnotację, że podatek rozlicza nabywca. Na fakturze dokumentującej sprzedaż takich towarów powinien być dopisek „odwrotne obciążenie”, natomiast na tej fakturze nie powinno być danych dotyczących stawki podatku i kwoty podatku, co oznacza, że nie powinno nie niej być danych liczbowych, określenia „0%” w miejscu stawki, czy też kwoty „0” jako kwoty podatku. Zamiast tych danych można w tym miejscu wpisać „kreskę”, zostawić puste miejsce, czy też wpisać oznaczenie typu „NP” („nie podlega podatkowi”), RC („reverse charge”) lub OO („odwrotne obciążenie”). Na fakturze powinno być zawarte sformułowanie „odwrotne obciążenie”.

W Państwa przypadku faktura została przez sprzedawcę wystawiona nieprawidłowo.

Niezależnie jednak od tego powinniście Państwo dokonać rozliczenia należnego VAT (w związku z tym, że dokonana transakcja podlega obowiązkowi samonaliczenia podatku). W przypadku dostawy odpadów obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych tj. z chwilą dostawy towarów (zgodnie z art.19a ust. 1 ustawy o VAT).

Z pytania wynika, że dostawa towarów nastąpiła w kwietniu 2015 roku, dlatego w tej sytuacji fakturę wystawioną w marcu 2015 roku traktujemy jako wystawioną przed powstaniem obowiązku podatkowego, co jest zgodne z zapisami art. 106i ust. 7 ustawy o VAT. Rozliczenie podatku można udokumentować dokumentem wewnętrznym, czy też dokonując odpowiedniej adnotacji bezpośrednio na fakturze zakupu. Kwotę podatku należy obliczyć według właściwej dla danego towaru stawki VAT tj. 23%. Podstawą opodatkowania w tym przypadku jest kwota, którą są Państwo zobowiązani zapłacić dostawcy za zakupiony towar (art.29a ust.1 i ust. 6 ustawy o VAT). W części C deklaracji VAT-7 (VAT-7D, VAT-7K) za kwiecień należy wskazać podstawę opodatkowania i podatek należny oraz jako podatek naliczony w części D.2. Wartość obliczonego podatku należnego z tytułu dostawy towaru jednocześnie będzie stanowić wartość podatku naliczonego. Jego odliczenia można dokonać w tym samym okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym (w części D.2 deklaracji).

Proszę pamiętać, że z prawa do odliczenia VAT można skorzystać pod warunkiem rozliczenia wartości podatku należnego w deklaracji podatkowej, w której powstał obowiązek jego rozliczenia i tylko wówczas, jeżeli zakupione towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art.86 ust.1 ustawy o VAT), czyli jeśli w związku z nabyciem tych towarów przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jan Falkowski