W naszej spółce, handlującej elektroniką, trwa kontrola (chodzi o pomniejszanie VAT należnego o VAT naliczony). Czy organ kontroli może zakwestionować nasz sposób sprawdzenia rzetelności kontrahenta? Opieraliśmy się na publicznie dostępnych rejestrach i informacjach (w tym m.in. tych zamieszczonych w popularnym portalu aukcyjnym).
Odpowiedź
Podatnik może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur dokumentujących rzeczywistą sprzedaż (usługę) między wskazanymi w nich kontrahentami, nabycie towaru (usługi) ujęte w fakturze musi mieć związek ze sprzedażą opodatkowaną (art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy o VAT). W świetle aktualnego orzecznictwa, organ kontroli może uznać, że podatnik nie wykazał należytej staranności, dokonując takiej weryfikacji przyszłego kontrahenta, która będzie oparta jedynie na danych wynikających z rejestrów, informacjach dostępnych publicznie oraz przekazanych przez tego kontrahenta.
Uzasadnienie
Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jedynie faktura rzetelna od strony podmiotowej i przedmiotowej, to jest dokumentująca rzeczywistą czynność opodatkowaną podatnika, wykonaną przez niego i udokumentowaną tą fakturą, daje jej odbiorcy prawo do odliczenia wykazanego w niej podatku. Przedmiotowa faktura musi odzwierciedlać rzeczywiste zdarzenie gospodarcze dokonane pomiędzy podmiotami wymienionymi na fakturze, którego przedmiotem jest towar (usługa) opisana w tym dokumencie. W razie braku któregoś z tych elementów, brak jest podstaw do skorzystania z odliczenia VAT.
W praktyce organ kontroli bada okoliczności towarzyszące transakcjom, w tym sprawdza, czy podatnik wykazał w nich należytą staranność wymaganą w obrocie towarami, czyniącą te transakcje przejrzystymi. Przykładowo, przesłankami do zakwestionowania rzetelności transakcji przez organ kontroli może być nabywanie przez podatnika towaru po cenach niższych niż ceny hurtowe stosowane przez autoryzowanego dystrybutora. To, co będzie przemawiać przeciw kontrolowanemu podatnikowi, to m.in. brak wiedzy o kontrahencie, brak pisemnych umów, forma uzgodnień i zamówień telefoniczna, odmienny od ogólnie przyjętych sposób płatności (np. opłacenie faktury w dniu jej wystawienia, z pominięciem konta bankowego), nietypowy sposób przekazywania towarów (np. dostawa towaru przed datą wystawienia faktury), czy też kolejność transakcji (np. sprzedaż towar...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.