ODPOWIEDŹ
Na kupującym zorganizowaną część przedsiębiorstwa będzie spoczywał obowiązek dokonania korekty odliczonego podatku. Obowiązek taki nie powstanie w sytuacji gdy zakupiona część przedsiębiorstwa będzie służyła działalności opodatkowanej.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT) przepisów wspomnianej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z przepisu tego wynika, że w sytuacji gdy podatnik sprzedaje zorganizowaną część przedsiębiorstwa ustawy o VAT do tej czynności nie stosuje się.
W przedstawionej sytuacji część przedsiębiorstwa sprzedawana jest przez syndyka masy upadłościowej w imieniu przedsiębiorcy. Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku prawo upadłościowe i naprawcze, jeżeli ogłoszono upadłość obejmującą likwidację majątku upadłego, upadły jest obowiązany wskazać i wydać syndykowi cały swój majątek, a także wydać wszystkie dokumenty dotyczące jego działalności, majątku oraz rozliczeń, w szczególności księgi rachunkowe, inne ewidencje prowadzone dla celów podatkowych i korespondencję (...). Z przepisu tego wynika, że upadły podmiot musi wydać syndykowi wszelką dokumentację, w tym również dokumentację podatkową. Przekazana dokumentacja umożliwi zapoznanie się syndykowi z całą sytuacją majątkową i podatkową przedsiębiorstwa.
Jednocześnie w myśl art. 160 w/w ustawy od momentu ogłoszenia upadłości to syndyk zarządza całym majątkiem upadłego, wykonując jednak wszelkie czynności w imieniu własnym, lecz na rachunek upadłego. Podkreślenia wymaga to, że - mimo że upadły nie traci statusu podatnika, do którego stosuje się prawa i obowiązki wynikające z przepisów ustaw podatkowych (traci jedynie zarząd oraz możliwość korzystania i rozporządzania swoim majątkiem)– stroną w znaczeniu formalnym wszelkich postępowań jest syndyk. To właśnie syndyk jest stroną zobowiązana do dokonywania korekt deklaracji, w tym deklaracji podatkowych.
Z przedstawionej sytuacji wynika, że podatnik w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej dokonywał zakupów nieruchomości i ruchomości od których dokonywał odliczeń podatkowych. Zakupy miały miejsce przed upływem odpowiednio 10 lat i 5 lat, co w sytuacji sprzedaży majątku może powodować obowiązek dokonania korekty podatku odliczonego.
Uwzględniając uprawnienia syndyka i przedstawioną sytuację należy odnieść się do art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, który mówi, że w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przedstawioną sytuację należy rozpatrywać w powiązaniu z art. 169 ust. 1 ustawy prawo upadłościowe i naprawcze, który nakłada na syndyka wykonywanie obowiązków sprawozdawczych, jakie ciążyłyby na upadłym.
Z powyższych norm prawnych, można wywieść że syndyk powinien udzielić informacji nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa umożliwiających sporządzenie korekty i tym samym wywiązania się z obowiązku wobec Skarbu Państwa.
Zauważyć należy, że w przedstawionej sytuacji nie syndyk jest stroną kupującą (pełni ona funkcję „pośrednika” w tej transakcji), dlatego nie na nim spoczywać będzie obowiązek dokonania korekty podatku. Stroną kupującą jest ostateczny nabywca, który w sytuacji gdy zakupiona część przedsiębiorstwa nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, obowiązany będzie do dokonania korekty odliczonego podatku zgodnie z przepisami art. 91 ust 1-8 ustawy o VAT. Wszelkie informacje niezbędne do dokonania wymaganej prawem korekty podmiot, który dokona zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa pozyska z ksiąg handlowych, ewidencji podatkowych i informacji przekazanych od syndyka.
Agnieszka Kołodziejczak