ODPOWIEDŹ
Stosownie do art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do innego podmiotu, którego przedmiotem są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy jest odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o podatku VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednym z warunków, aby czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest wykonanie jej przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, tj. osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobę fizyczną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Wprawdzie zgodnie z art. 15 ust. 6, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, w przypadku wniesienia aportu, Gmina działa jako podatnik, gdyż wniesienie aportu jest czynnością wykonywaną na podstawie umowy cywilnoprawnej a nie publicznoprawnej.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art.146a pkt 1 ustawy o podatku VAT stawką podstawową jest 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.
Jak wskazano w pytaniu, Gmina chce przekazać nieruchomość aportem do jednostki, której obiekty zostały zmodernizowane w latach 2006-2011. Wydatki ponoszone na modernizację obiektów usytuowanych na nieruchomości przewyższały 30 % wartości początkowej tych obiektów. W obiektach prowadzona była wyłącznie działalność opodatkowana, w tym najem od 2006 roku. Gmina nie wie jakiej stawce, czy może zwolnieniu będzie podlegać dostawa tej nieruchomości jako aportu.
Zgodnie z art. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o budowli, należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury.
Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Tak więc, kluczowym dla określenia zasad opodatkowania dostawy nieruchomości jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.
Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie np. oddany w najem. I tak, w przypadku Gminy, doszło do pierwszego zasiedlenia w roku 2006, tj. gdy budowle zostały oddane do użytkowania pierwszemu najemcy. W przypadku natomiast ulepszenia, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w roku 2011, tj. gdy zakończone zostały prace modernizacyjne wynajmowanych obiektów. W obu przypadkach od pierwszego zasiedlenia do wniesienia aportu minie okres dłuższy niż 2 lata.
Reasumując, należy stwierdzić, że dostawa nieruchomości w formie aportu korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, iż w odniesieniu do budowli wskazanych w pytaniu doszło już do ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z chwilą oddania w najem, a od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
Należy także nadmienić, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku VAT, Gmina może zrezygnować ze zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a także, że strony transakcji złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie.
Iwona Porez