ODPOWIEDŹ
Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Z kolei na mocy zapisu ust. 3a pkt 4 i 9 tego artykułu, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących oraz prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a i ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących podatnicy stosujący kasy zgłaszają kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego do podmiotu prowadzącego serwis główny lub podmiotu prowadzącego serwis kas, w terminach określonych w § 33, z którego wynika, iż, co do zasady, obowiązkowego przeglądu technicznego kasy dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Stosownie do § 33 ust. 3 rozporządzenia, na potrzeby stosowania ust. 1 i 2 termin pierwszego, obowiązkowego przeglądu technicznego liczony jest od dnia fiskalizacji kasy.
Podsumowując, ponieważ w opisanej sytuacji pierwszy obowiązkowy przegląd techniczny kasy był dokonany wcześniej, bo już po roku od dnia fiskalizacji kasy, to datę kolejnego obowiązkowego przeglądu technicznego wyznaczamy zgodnie z zapisem § 33 ust. 1, a zatem należy go dokonać nie rzadziej niż co 2 lata - w tym przypadku licząc od daty pierwszego wykonanego przeglądu.
Anna Kassian