Upoważnienie szczególne dotyczy konkretnych działań

Kontrole

Czy pełnomocnictwo szczególne dla mojego prawnika, złożone w toku kontroli podatkowej w mojej firmie, uprawnia go do działania również w postępowaniu podatkowym?

Odpowiedź
Nie, obowiązujący przepis art. 138e o.p., w którym mowa o złożeniu pełnomocnictwa szczególnego do „akt sprawy” należy rozumieć w ten sposób, że chodzi o sprawę w znaczeniu konkretnej procedury podatkowej. Nie ma żadnych przesłanek, aby w aktualnym stanie prawnym inaczej odczytywać ten warunek do uzyskania przez podatnika skutecznej reprezentacji przed organami podatkowymi, niż czyniono to dotychczas. Tak orzekł NSA w wyroku z 19 czerwca 2020 r. (sygn. akt I FSK 658/20). 

Uzasadnienie
Wskazać należy, że przepisy ustawy Ordynacja podatkowa (o.p.) wyróżniają trzy rodzaje pełnomocnictw: 

  • ogólne (art. 138d o.p.), 
  • szczególne (art. 138e o.p.) oraz 
  • do doręczeń (art. 138f o.p.) - niewymagające tutaj omówienia. 

Powyższy podział wprowadzono w 2016 r. w odpowiedzi na oczekiwania podatników w kwestii kompleksowej obsługi spraw podatkowych i reprezentacji we wszelkich relacjach z organami podatkowymi. Wcześniej nie istniała instytucja pełnomocnictwa ogólnego, tylko należało składać pełnomocnictwo lub jego odpis do akt każdej sprawy podatkowej, co w praktyce gospodarczej było nad wyraz uciążliwe. W znaczeniu procesowym bowiem oddzielnymi sprawami są zwykłe postępowanie podatkowe, tryby nadzwyczajne postępowania podatkowego, czynności sprawdzające, kontrola podatkowa, kontrola celna skarbowa, czy wreszcie egzekucja administracyjna. W razie braku pełnomocnictwa ogólnego, w każdym z wymienionych postępowań należy oddzielnie zgłosić pełnomocnictwo szczególne. W opinii Sądu, „załączenie pełnomocnictwa do akt kontroli podatkowej nie stanowi zgłoszenia pełnomocnictwa do udziału w postępowaniu podatkowym.”
Obecnie pełnomocnictwo ogólne uprawnia pełnomocnika do działania w imieniu mocodawcy we wszystkich sprawach podatkowych oraz innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych dotyczących mocodawcy. Pełnomocnictwo ogólne oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu zgłasza, co do zasady, mocodawca (może to także zrobić samodzielnie adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy), wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, według określonego wzoru, do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest również złożenie pełnomocnictwa w formie pisemnej. Informacje o udzieleniu pełnomocnictwa, o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu Szef Krajowej Administracji Skarbowej umieszcza w Centra...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy