Odpowiedź
Jeżeli Czytelnik nie spełni warunku zwolnienia z ewidencji za pomocą kasy określonego w poz. 37 załącznika do rozporządzenia obowiązek rozpoczęcia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej nastąpi po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym zostanie przekroczony obowiązujący Czytelnika limit obrotu.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na mocy § 2 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących określono zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. – czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 załącznika określono zwolnienie dla czynności świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Powyższe zwolnienie dotyczy jedynie sprzedawanych usług i nie odnosi się do dostaw towarów.
Natomiast z § 3 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia wynika, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 roku podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczy limit obrotu dla ww. osób (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).
W prowadzonej przez Czytelnika działalności obowiązują ogólne zasady określające termin rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej tj. wysokość obrotów na rzecz w/w osób – tzw. zwolnienie podmiotowe oraz zwolnienie przedmiotowe - związane ze sprzedażą szczególnych czynności określonych w załączniku do rozporządzenia.
Jeżeli rozpoczęcie działalności gospodarczej nastąpi w trakcie roku, to aby określić termin rozpoczęcia ewidencji za pomocą kasy należy wyliczyć obrót w proporcji do okresu świadczenia ww. usług w następujący sposób:
obowiązujący na cały rok podatkowy limit 20.000 zł : 366 dni w roku x liczba dni świadczonych usług w tym roku.
Zakładając, że Czytelnik pierwszy przychód z najmu uzyska 1 lipca 2020 roku to limit wyniesie:
20.000 : 366 x 184 = 10.054,64 zł
Czytelnik może jednak korzystać również ze zwolnienia przedmiotowego określonego w poz. 37 części II załącznika do rozporządzenia. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest obowiązek zapłaty za każdą wykonaną usługę wynajmu pokoju dla dla wskazanych osób w całości za pośrednictwem banku lub poczty oraz konieczność zidentyfikowania transakcji, której zapłata dotyczy. Należy zwrócić uwagę, że powyższe zwolnienie dotyczy zapłaty (w tym również zaliczki, zadatku, przedpłaty, raty) dokonanej zarówno przed jak i po wykonanej usłudze, zatem wszystkie muszą być dokonane za pośrednictwem konta bankowego (bez wpłat gotówkowych - np. zaliczka zapłacona przelewem, a pozostała część zapłaty gotówką.
W załączniku do rozporządzenia pod poz. 19 zostały zwolnione również pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi - dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci (PKWiU ex 55.20.19.0). Jednocześnie Czytelnik jest zobowiązany do dokonania samodzielnej klasyfikacji statystycznej świadczonych usług. W razie wątpliwości może zwrócić się o pomoc do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
W sytuacji, gdy najem turystyczny ma charakter krótkoterminowy (wakacyjny), usługi z nim związane są zazwyczaj sklasyfikowane w PKWiU 55.20 jako „Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania”.
Podklasa ta obejmuje zapewnienie zakwaterowania w cyklu dziennym lub tygodniowym w specjalnie wydzielonych umeblowanych pokojach lub pomieszczeniach umożliwiających mieszkanie, przygotowywanie posiłków oraz spanie lub z warunkami do gotowania lub wyposażonymi w kuchnie. Mogą to być pokoje, apartamenty lub mieszkania w budynkach wielopiętrowych lub zespołach budynków, domki letniskowe lub domki kempingowe. Czasami są też zapewniane minimalne usługi towarzyszące zakwaterowaniu.
Podklasa ta obejmuje zapewnienie krótkotrwałego zakwaterowania w:
- ośrodkach kolonijnych i pozostałych obiektach wypoczynku wakacyjnego (np. w ośrodkach wczasowych, domach wycieczkowych, ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych),
- kwaterach dla gości i bungalowach,
- domkach lub chatach, bez obsługi,
- gospodarstwach wiejskich (agroturystyka),
- schroniskach młodzieżowych i górskich.
Podklasa ta nie obejmuje:
- zapewnienia umeblowanych miejsc krótkotrwałego zakwaterowania z codziennym sprzątaniem, słaniem łóżek, podawaniem posiłków i napojów, sklasyfikowanego w 55.10.Z,
- zapewnienia zakwaterowania w domach, mieszkaniach lub apartamentach, włączając umeblowane, w celu dłuższego pobytu, zazwyczaj w cyklu miesięcznym lub rocznym, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach działu 68.
Usługi sklasyfikowane w PKWiU 55.20 nie zostały wymienione w załączniku do ww. rozporządzenia jako zwolnione z ewidencjonowania (za wyjątkiem usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci), dlatego też, jeśli Czytelnik świadczy usługi mieszące się w tym grupowaniu, to ze zwolnienia określonego w w/w pkt 19 załącznika nie skorzysta.
W sytuacji gdy Czytelnik prowadzi najem turystyczny tylko w okresie wakacyjnym, to nawet jeśli przekroczy limit po zakończeniu sezonu wakacyjnego, nie będzie musiał wprowadzić kasy od razu pod warunkiem, że w bieżącym roku nie będzie kontynuował najmu na rzecz osób fizycznych. W takim przypadku Czytelnik obowiązany będzie prowadzić ewidencję w przyszłym roku ufiskalniając kasę rejestrującą, przed dokonaniem pierwszej usługi najmu.
Podatnicy świadczący usługi związane z wyżywieniem wyłącznie przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania od 1 lipca 2020 roku wymienione usługi muszą ewidencjonować za pomocą kas on-line (art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 2 ustawy).
Podsumowując, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej przysługuje:
- jeśli zapłata w całości będzie następowała wyłącznie za pośrednictwem banku albo
- do momentu przekroczenia obowiązującego Czytelnika limitu obrotu.
Ponieważ od dnia 1 lipca 2020 roku wykonywanie usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania wymaga stosowania wyłącznie kas on-line, Czytelnik powinien zakupić właśnie taką kasę.
Jednocześnie z ostatnich doniesień wynika, że, jak oświadczył Wiceminister Finansów Pan Jan Sarnowski, ze względu na utrudnienia w funkcjonowaniu przedsiębiorców, a w szczególności w branży hotelarskiej i gastronomicznej spowodowanej trwającą epidemią podjęto decyzję o przesunięciu obowiązku instalacji kas online na 1 stycznia 2021 r. m.in. dla branży gastronomicznej i hotelarskiej.
Podstawa prawna: art. 111 ust. 1, art 145b ust. 1 pkt 2 lit. a, art. 145b ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, § 2 ust. 1 i 2 w powiązaniu z poz. 19 i poz. 37 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 2, § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.12.2018r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.