Odpowiedź
Kasa po zmianie hasła do WI-FI wymaga powtórnej konfiguracji i jeżeli Czytelniczka we własnym zakresie nie wykonała tej czynności to pojawił się problem związany z prawidłowym połączeniem dotyczącym przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas, w takich przypadkach należy ponownie skonfigurować kasę samodzielnie lub nawiązać kontakt z serwisem kas, który przywróci połączenie lub jeśli połączenie zostało utracone z innych przyczyn może je zmienić.
Tylko wtedy, gdy następuje dalszy trwały jego brak należy zwrócić się z wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do CRK w ustalonych odstępach czasowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia. Kasa po zmianie hasła i ponownym dostępie do sieci telekomunikacyjnej sama łącząc się z CRK automatycznie powinna przekazać brakujące dane.
Uzasadnienie
Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.
Połączenie z CRK odbywa się przez sieć telekomunikacyjną (Internet) za pomocą dowolnie wybranego przez podatnika połączenia (GSM, LAN, Wi-Fi) i to właśnie po stronie podatnika leży zapewnienie stałego i bezpiecznego łącza, za pomocą którego będzie się odbywała transmisja danych. Pomoc w prawidłowym nawiązaniu połączenia z CRK zapewnia serwisant podczas procesu instalacji i fiskalizacji kasy. Czytelniczka może w późniejszym terminie zmienić użytkowane połączenie, wymagana jest jednak jego odpowiednia konfiguracja do zapewnienia prawidłowej i stałej łączności z CRK.
W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust. 3:
- czasowo – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn,
- trwale – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych (ust. 3ab).
Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line podatnik, przy pomocy serwisanta, dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy.
Po uruchomieniu trybu fiskalnego podatnik, jest obowiązany zapewnić połączenie umożliwiające automatyczne lub na żądanie przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, zgodnie z harmonogramem przesyłania danych (§ 17 ust. 1 rozporządzenia), przy czym automatycznemu przesyłaniu danych z kasy on-line do CRK podlegają dokumenty fiskalne i niefiskalne oraz inne dane związane z używaniem kasy zapisane w pamięci chronionej od czasu poprzedniego automatycznego przesyłania danych (§ 17 ust. 2 rozporządzenia).
W przypadku braku trwałego połączenia, podatnik jest obowiązany złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do CRK w ustalonych odstępach czasowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia (§ 21 rozporządzenia).
Kasa w momencie swojej fiskalizacji pobiera harmonogram, zgodnie z którym przesyła do CRK dane co 2 godziny i sprawdza czy są inne komendy co 0,5 godziny. Podczas swojej pracy on-line nie sygnalizuje stanu transmisji danych z CRK, natomiast w przypadku jej braku zapisuje ten fakt w pamięci chronionej. Po ponownym uzyskaniu łączności kasa przesyła do CRK informację o ilości nieudanych prób nawiązania połączenia.
Podłączenie kasy fiskalnej do internetu przez Wi-Fi to najpopularniejsza metoda. Unikamy dzięki niej niepotrzebnych kabli, a jeżeli zaczniemy na kasie pracować w sposób mobilny, moduł pozwoli nam na podłączenie kasy do udostępnionego HotSpota w telefonie. Jednakże konfiguracja WI-FI w kasie niestety nie jest tak szybka i prosta jak w telefonie, a przy każdej zmianie sieci należy ją powtarzać. Prawidłowo skonfigurowana sieć powinna wyświetlić nie przekreśloną ikonkę transmisji w prawym dolnym rogu.
Podsumowując, w przyszłości Czytelniczka powinna zwrócić szczególną uwagę na oznaczenia sygnalizowane przez stosowaną do ewidencji sprzedaży kasę rejestrującą i w przypadku problemów z połączeniem z CRK i przesyłem danych odpowiednio reagować we własnym zakresie lub z pomocą uprawnionego Serwisu. Każda zmiana sieci, hasła powoduje konieczność ponownej konfiguracji kasy a krótkotrwała utrata połączenia nie wywołuje obowiązku złożenia wniosku o zmianę harmonogramu lecz obowiązek prowadzenia przez Czytelniczkę ewidencji sprzedaży i zapewnienia tego połączenia niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn, a nie przekazane dane zostaną automatycznie przez kasę przesłane po ponownym nawiązaniu połączenia.
Podstawa prawna: art. 111 ust. 3a, ust. 3ab ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, §13 ust. 1, § 17, § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących.