Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Czy Gmina powinna odprowadzić podatek VAT od otrzymanego odszkodowania za nieruchomość której własność przeszła z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa na podstawie decyzji wojewody w zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej na podstawie: art. 19 ust. 3, art.22 ust.1,2,3,8,12 ustawy z dnia 24 lutego 2017 roku o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w związku z art. 130 ust.2; art.132 ust. 1a i art. 134 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz art. 104 ustawy kodeks postępowania administracyjnego? Nadmieniam, że nieruchomość jest niezabudowana i że znajduje się na niej jedynie drzewostan, leży w sąsiedztwie terenów leśnych. Wydaje się mi, że VAT z tytułu wywłaszczenia winien być naliczony od otrzymanej kwoty i odprowadzony do US, tak jak zwykle przy tego typach odszkodowaniach przy realizacji celu publicznego. Kwotę odszkodowania, jak rozumiem, traktujemy jako kwotę brutto i z niej należy wyliczyć kwotę podatku VAT. I jeszcze kwestia fakturowania - czy wystawienie faktury wewnętrznej dla Gminy będzie wystarczające? I czy wystąpi tu ewentualny kod GTU 10, pośrednio związany z otrzymaniem odszkodowania za odgórnie narzuconą „sprzedaż”gruntu?

Odpowiedź

W przedstawionym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę odpłatną i ze względu na przedmiot, czynność taka objęta jest podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli wywłaszczeniu podlegają tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane, to czynność ta korzysta ze zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W takim przypadku faktura powinna być wystawiona ze stawka VAT „zw” oraz ujęta w ewidencji z oznaczeniem GTU 10.
Jeżeli jednak wywłaszczeniem została objęta nieruchomość, której status nie pozwala na zastosowanie ww. zwolnienia z VAT, to kwota odszkodowania stanowi należność brutto a ujęty w niej VAT należy rozliczyć.
Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania odszkodowania.

Uzasadnienie

Zgodnie z  art. 5 ust. 1 pkt 1  ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy  art. 7 ust. 1 pkt 1  ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w  art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.
Przez towary, stosownie do  art. 2 pkt 6  ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy podkreślić, że, co do zasady, dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest “odpłatność” za daną czynność, co wynika wprost z powołanego przepisu  art. 5 ust. 1 pkt 1  ustawy.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
W związku z tym, w opisanej sytuacji ma miejsce dostawa towarów w zamian za odszkodowanie, natomiast odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W myśl  art. 15 ust. 1  ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, w rozumieniu  art. 15 ust. 2  ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi  art. 15 ust. 6  ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W związku z tym ani organ władzy publicznej ani urząd obsługujący ten organ wydając nieruchomość za odszkodowaniem nie może skorzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie  art. 15 ust. 6  ustawy. Wywłaszczenie nieruchomości za odszkodowaniem nie jest zadaniem dla realizacji którego organy te zostały powołane. Jednocześnie Gmina w przedmiotowym zakresie nie występuje jako podmiot prawa publicznego, lecz jako właściciel. Jej sytuacja w odniesieniu do kwestii własności nieruchomości jest taka sama jak innych podmiotów, których dotknąć może decyzja o wywłaszczeniu.
Stanowisko to potwierdzają orzeczenia sądów m.in. wyrok NSA, sygn.  I FSK 1210/17  z 28 listopada 2019 r. W uzasadnieniu tego wyroku NSA wskazał, iż: „(…)  uwzględniając jej charakter i fakt, że grunty te są składnikiem mienia gminnego, objętego przez gminę strategicznym zarządzeniem, którego jednym z elementów jest zbywanie tych gruntów w celu m.in. kształtowania inwestycji na zbywanych gruntach poprzez tworzenie dla nich stosownych planów zagospodarowania terenu, a także realizacji innych zadań własnych gminy, brak podstaw do stwierdzenia, że sprzedaż taka stanowi jedynie zarządzanie majątkiem prywatnym, gdyż mienie gminne nie ma charakteru prywatnego a publiczny, a jego zbywanie - jako realizacja strategii gospodarczej gminy - nie służy realizacji celów prywatnych, lecz publicznych, oddziałując przy tym istotnie na lokalny rynek nieruchomości poprzez kształtowanie polityki przestrzennej, jak również od strony popytowej i podażowej, wpływając tym samym zasadniczo na kształtowanie się cen na rynku lokalnym. Gmina zatem w tym zakresie powinna być traktowana jako podatnik VAT prowadzący działalność handlową spornymi gruntami, będącą formą gospodarowania zasobami gminnymi.
Ze względu na pozycję gminy jako p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.