Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU

1 stycznia 2016

Zapłata zaliczki a opodatkowanie nieodpłatnie wydanych towarów

0 731

Kupujemy w agencji reklamowej towary reklamowe, które wydajemy naszym klientom. W grudniu zapłaciliśmy zaliczkę w wysokości 50% wartości zamówionych towarów. Agencja wyprodukowała te towary i dostarcza naszym handlowcom w miarę zapotrzebowania. Na koniec grudnia agencja wystawiła nam fakturę za gadżety wydane w grudniu, pomniejszając płatność o 50% (z tytułu wpłaconej zaliczki). Jak opodatkować VAT wydanie gadżetów klientom?

ODPOWIEDŹ

Wydanie towarów reklamowych klientom powinno zostać opodatkowane w rozliczeniu za okres, kiedy przedstawiciele handlowi firmy faktycznie wydadzą je klientom, w wartości odpowiadającej wartości faktycznie wydanych towarów.

UZASADNIENIE

W myśl art.5 ust.1 pkt 1 oraz art.7 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatne wydanie towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego, podlega opodatkowaniu VAT. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nieodpłatnie wydawane są prezenty o małej wartości i próbki. Przypomnijmy, że za prezenty o małej wartości uważane są przekazywane jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł (art.7 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Za próbkę natomiast, w myśl art.7 ust.7 ustawy uważa się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz

  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Opodatkowaniu VAT, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, nie podlega również nieodpłatne wydanie towarów, które nie mają dla obdarowanego charakteru konsumpcyjnego (nie powodują u obdarowanego żadnego przysporzenia majątkowego), takich jak cenniki, katalogi czy ulotki (patrz orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygnaturze I FSK 1201/10 z 28 lipca 2011 roku). Zakładam, że towary przekazywane przez Czytelnika nie stanowią żadnej z wymienionych powyżej kategorii produktów, a zatem ich nieodpłatne wydanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego wydania towarów powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art.19a ust.1 ustawy o VAT, z chwilą dokonania dostawy tych towarów. Należy jednak zauważyć, że w opisanej w pytaniu sytuacji za moment dokonania dostawy towarów przez przedsiębiorstwo Czytelnika należy rozumieć moment wydania towarów przez przedstawiciela handlowego klientowi, a nie moment wydania towarów przez agencję reklamową przedstawicielowi. Zatem u Czytelnika obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wydania towarów przez handlowców klientom.

Sama zapłata zaliczki agencji reklamowej nie rodzi obowiązku podatkowego po stronie przedsiębiorstwa Czytelnika. Przedsiębiorstwo ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury zaliczkowej w takim zakresie, w jakim towary, na których rzecz jest wpłacana zaliczka, będą służyły wykonywaniu przez nie czynności opodatkowanych VAT, w rozliczeniu za okres, w którym łącznie zostaną spełnione dwa warunki: zostanie zapłacona zaliczka oraz przedsiębiorstwo będzie w posiadaniu oryginału faktury dokumentującej wpłaconą zaliczkę. Przedsiębiorstwo ma również prawo do odliczenia podatku z faktury za towary otrzymane od agencji w grudniu, w wysokości wynikającej z faktury, w miesiącu w którym łącznie zostaną spełnione następujące warunki: firma otrzyma oryginał faktury i towary, których wydanie faktura dokumentuje (art.86 ust.1, ust.10, ust.10b pkt 1 i ust.10c ustawy o podatku od towarów i usług).

W tym miejscu może rodzić się pytanie czy Czytelnik faktycznie ma prawo do odliczenia VAT z faktury wystawionej przez agencję reklamową, skoro, jak niejednokrotnie pisaliśmy w naszym piśmie, organa podatkowe, powołując się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 7 października 2010 roku w połączo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.