Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Dokonałem sprzedaży dwóch par obuwia, należność za towar uregulowano kartą płatniczą. Klient zrezygnował z zakupu jednej pary i dokonał jej zwrotu. Chce jednak zachować oryginał paragonu, aby mieć możliwość reklamacji drugiej pary obuwia, gdyby taka ewentualność była konieczna. Jak w takiej sytuacji mam postąpić.

ODPOWIEDŹ

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług sprzedawcy rejestrujący obrót i kwotę podatku należnego za pomocą kas fiskalnych mają obowiązek drukować i wydawać nabywcy oryginał paragonu.

W przypadku zwrotu zakupionego towaru warto mieć paragon, ponieważ to znacznie uprości procedury reklamacyjne. Należy jednak podkreślić, iż oryginał paragonu nie stanowi jedynego dokumentu zwrotu towaru. Konsument nie jest obowiązany w momencie zwrotu towaru przekazać podatnikowi paragon. Podatnik może zatem przyjąć zwrot towaru od klienta, o ile ten jest w stanie udowodnić, że kupił towar w sklepie należącym do podatnika. W opisywanym przypadku można bez trudu fakt zakupu w Pana sklepie udokumentować ze względu na to, iż klient dysponuje paragonem, który można ewentualnie skserować i dołączyć do zwracanego obuwia. Do powyższego dokumentu można dołączyć wydruk z terminalu płatniczego, ponieważ w tej formie uregulowano należność za towar. Dowodem będzie też oświadczenie klienta dotyczące zakupu i zwrotu jednego z dwóch zakupionych towarów oraz potwierdzenie przez klienta zatrzymania oryginału dowodu zakupu jakim jest  paragon. W tym przypadku niewątpliwie nie możemy żądać od klienta zwrotu oryginału paragonu, ponieważ stanowi on dla nabywcy dowód potwierdzający dokonanie zakupu, z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji, a zatem niezbędnego w razie zaistnienia konieczności skorzystania z tych uprawnień.

Sformalizowaną ewidencję korekt wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 w sprawie kas rejestrujących. Wcześniejsze przepisy nie regulowały tej kwestii, jednak w praktyce podatnicy zwykle prowadzili specjalną ewidencję. Na podstawie § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;

  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku nale...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.