Zwrot niewykorzystanych znaków akcyzy

VAT naliczony i należny

Prowadzę sprzedaż papierosów w kiosku. Z dniem 28 lutego 2018 roku tracą ważność znaki akcyzy na wyroby tytoniowe, które chcę przeznaczyć do dalszej sprzedaży. Gdzie należy złożyć spis tych wyrobów tytoniowych w celu potwierdzenia ich ilości i gdzie uzyskam nowe znaki akcyzy.

ODPOWIEDŹ

Należy na koniec lutego sporządzić ich spis banderol z 2017 roku i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Następnie należy złożyć wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol do urzędu skarbowego właściwego w sprawach znaków akcyzy.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 114 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. W pozycji 10 ww. załącznika zostały wymienione papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Na podstawie art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.

W myśl art. 136 ust. 5 ustawy, od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu. Zgodnie natomiast z ust. 6 i 7 ww. przepisu znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

Znaki akcyzy na wyroby tytoniowe niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do końca lutego następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał. Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

  2. importerem;

  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

  4. przedstawicielem podatkowym;

  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

  7. podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Z kolei art. 116 ust. 3 ustawy stanowi, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Jak wynika z powyższego, przepis art. 116 ust. 3 ustawy dotyczy sytuacji, w której wyroby akcyzowe nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zauważyć należy, że uregulowanie stanu prawnego takich wyrobów akcyzowych, które nie czynią zadość wymogom określonym w art. 117 ust. 1 ustawy, następuje wyłącznie poprzez naniesienie na te wyroby legalizacyjnych znaków akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, należy zauważyć, że obowiązujące przepisy akcyzowe nie przewidują możliwości usunięcia z wyrobów akcyzowych przeznaczonych do sprzedaży na rynku krajowym naniesionych na nie pierwotnie znaków akcyzy i zastąpienia ich banderolami według nowego wzoru w sytuacji wprowadzenia stosownej zmiany w tym zakresie na podstawie przepisu art. 136 ust. 5 ustawy.

Możliwość usunięcia znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych przewiduje art. 123 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.W świetle ww. przepisu, przesłanką zdjęcia banderol jest ich przeznaczenie do sprzedaży poza Polską, natomiast w omawianej sytuacji sprzedawane przez Czytelnika wyroby przeznaczone są na rynek krajowy.

W odniesieniu do wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przepisy akcyzowe wskazują wprost, że w takiej sytuacji uregulowanie stanu prawnego wyrobów (i dopuszczenie ich do obrotu) nie może nastąpić w inny sposób niż poprzez naniesienie na nie legalizacyjnych znaków akcyzy.

Zgodnie z art. 116 ust. 4 w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów, a w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nabywca tych wyrobów, jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół. Natomiast ust. 5 ww. przypisu stanowi, że posiadacz wyrobów, o których mowa w ust.3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

W odniesieniu do powyższego zauważyć należy, iż w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 roku w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, wprowadza się do oznaczania wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania:

  1. podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;

  2. legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, banderole są nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia wnioskodawca, składając wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy, załącza odpowiednio:

  1. zaświadczenie organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;

  2. kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej;

  3. kopię potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

  4. kopię wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2168, 2290 i 2486 oraz z 2018 r. poz. 107) lub kopię zezwolenia na obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia;

  5. kopię zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”;

  6. kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;

  7. kopię zezwolenia na:

    • a) prowadzenie składu podatkowego,

    • b) nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

    • c) jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

    • d) wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,

    • e) wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy;

  8. kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 116 ust. 5 ustawy, potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie załącza się, jeżeli:

  1. właściwy naczelnik urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy, do którego składany jest wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol dysponuje tymi dokumentami i dane w nich zawarte są aktualne;

  2. dane zawarte w dokumentach znajdują się w prowadzonych przez podmioty publiczne bazach danych, do których dostęp ma właściwy naczelnik urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym organami właściwymi w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy są naczelnik urzędu skarbowego i dyrektor izby administracji skarbowej, których właściwość miejscową ustala się ze względu na adres siedziby lub zamieszkania podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Wykaz urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej właściwych w sprawach znaków akcyzy określa rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 roku w sprawie właściwości urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy – obecnie 13 urzędów skarbowych. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję w sprawie znaków akcyzy oraz upoważnienie do odbioru tych znaków (w przypadku gdy banderole odbierane będą u wytwórcy).

Czytelnik planuje dalszą sprzedaż wyrobów tytoniowych oznaczonych banderolami z roku 2017 po 1 marca 2018 roku.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że po dniu 28 lutego 2018 roku nie mogą być oferowane do sprzedaży papierosy z banderolą z 2017 roku a jedynie z banderolą legalizacyjną. W celu ich zakupu należy na koniec lutego sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z art. 116 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Następnie Czytelnik powinien złożyć wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol do urzędu skarbowego właściwego w sprawach znaków akcyzy (załącznik nr 12 do rozporządzenia w sprawie znaków akcyzy). Do wniosku należy załączyć odpowiednie dokumenty określone w § 8 ww. rozporządzenia oraz należność za legalizacyjne znaki akcyzy - załącznik nr 11 do ww. rozporządzenia.

Banderole legalizacyjne należy nakleić na nieważne już znaki podatkowe zgodnie z § 4 rozporządzenia w sposób określony w załączniku nr 4.

Marta Rusin

Podstawa prawna: art.114, art. 116 ust. 3-5, art. 117 ust. 3, art. 136 ust. 5-7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U z 2017 r. poz. 43), rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. w sprawie właściwości urzędów skarbowych i izb administracji skarbowej w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy (Dz. U z 2017r. poz. 331), § 4 ust. 1, § 8 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 428).

Przypisy