Zwrot towaru w oddzielnej ewidencji

KASY REJESTRUJĄCE

Jak zaewidencjonować na kasie fiskalnej zwrot towaru?

Odpowiedź

Nie ma możliwości dokonania korekty sprzedaży bezpośrednio w pamięci kasy rejestrującej (fiskalnej), w tym - zarejestrowania w takiej kasie zwrotu lub reklamacji towaru. Zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, skutkujące zwrotem całości lub części należności (zapłaty), należy ująć w odrębnej ewidencji.

Uzasadnienie

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. I tak, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Co do zasady zatem, sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej objęta jest obowiązkiem rejestracji na kasie fiskalnej.
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani - na mocy art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT - wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub - za zgodą nabywcy - w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony. 
Kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (dalej: r.k.r.). Jak wynika z uregulowań § 2 pkt 13-15 r.k.r., zapisy w poszczególnych pamięciach kasy rejestrującej nie mogą być zmieniane. Dopuszczalne jest natomiast skorygowanie tych zapisów poprzez prowadzenie odrębnej ewidencji, powodem zaś takiej korekty może być m.in. zwrot towarów (§ 3 ust. 3 r.k.r.). 
Przepis § 3 ust. 3 r.k.r. precyzuje, że zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości albo części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży,
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Podsumowując, z uwagi na to, że kasa rejestrująca nie umożliwia korekty danych zapisanych w pamięci fiskalnej, zwroty towarów i uznanych reklamacji towarów i usług powinny być ujmowane w odrębnej ewidencji. Przedmiotowa ewidencja musi zawierać wszystkie elementy wymienione w § 3 ust. 3 pkt 1-7 r.k.r. (to jest m.in. odpowiednie zapisy, dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, podpisany przez obie strony protokół przyjęcia zwrotu towaru).             
 

Podstawa prawna: art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 2 pkt 13-15, § 3 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących.

Przypisy