Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY

January 1, 2014

Czy Gminę obowiązuje mechanizm odwrotnego obciążenia

0 960

Gmina zakupuje między innymi towary z załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Towary takie są wykorzystywane do remontów bieżących budynków i parkingów przy Gminie (płatnych i bezpłatnych) oraz dla szkoły na zajęcia praktyczne. Czy obowiązuje nas także odwrotne obciążenie czy sprzedawca powinien wystawić nam fakturę z VAT 23% i odliczamy VAT wg proporcji od płatnego parkingu a reszty nie?

ODPOWIEDŹ

Przy nabyciu przez Gminę towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.

UZASADNIENIE

Odwrotne obciążenie (reverse charge) to metoda rozliczenia VAT polegająca na przeniesieniu obowiązku naliczenia podatku od sprzedaży ze sprzedającego na kupującego. Kupujący zobowiązany jest do wykazania i rozliczenia podatku należnego i naliczonego w jego deklaracji VAT poprzez tzw. samonaliczenie podatku. Zgodnie z art.17 ust.1 pkt 7 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art.15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art.113 ust. 1 i 9;

- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art.15 (czynny lub zwolniony);

- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art.43 ust.1 pkt 2 (zwolnieniem przewidzianym dla dostawy towarów używanych).

Jak wynika z powyższych przepisów jednym z warunków dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia jest to, żeby nabywcą towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy był podatnik o którym mowa w art.15 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Należy jednak pamiętać, że, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art.2 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art.6 ust.1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Umowa kupna - sprzedaży jest niewątpliwie umową cywilnoprawną, zatem jako strona tej umowy Gmina zawsze będzie występowała w charakterze podatnika, bez względu na to, na jakie cele przeznaczy zakupione towary. Zatem wystawiający fakturę dokumentującą sprzedaż towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT powinien zastosować metodę odwrotnego obciążenia. Sprzedawca wystawi w takiej sytuacji fakturę bez podatku, ale z adnotacją „odwrotne obciążenie”, a Gmina będzie zobowiązana do rozliczenia należnego podatku. Należy jednak pamiętać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od takiej transakcji jest uzależnione od tego, czy towary zostaną wykorzystane do czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Iwona Porez