Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Dotacja na odbiór i przetwarzanie odpadów pochodzących z działalności rolniczej

Artykuły | August 31, 2020 | DODATEK NR 8
0 935

Działanie Gminy, polegające na odbiorze i przetwarzaniu odpadów pochodzących z działalności rolniczej będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, które będzie podlegać opodatkowaniu VAT, a Gmina, w związku z tymi czynnościami wystąpi w charakterze podatnika VAT. Dotacja otrzymana przez Gminę na zadanie dot. odbioru i przetwarzaniu odpadów pochodzących z działalności rolniczej, tj. folii rolniczych, siatki do balotów, sznurka, opakowań po nawozach, worków typu Big Bag, jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia, co onacza, że podlega opodatkowaniu VAT Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowanym projektem.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 31 lipca 2020 roku 0111-KDIB3-2.4012.339.2020.2.MGO.

Sytuacja Podatnika

Gmina w 2020 roku zamierza zrealizować zadanie polegające na odbiorze i przetwarzaniu odpadów pochodzących z działalności rolniczej, tj. folii rolniczych, siatki do balotów, sznurka, opakowań po nawozach, worków typu Big Bag. W ramach zadania rolnicy z terenu Gminy będą dowozili odpady wytworzone w swoich gospodarstwach rolnych do punktów odbioru odpadów wskazanych przez Gminę. Rolnicy na własny koszt dowiozą odpady do punktów ich odbioru. W miejscach zbiórki odpady będą ważone i przechowywane do momentu odbioru przez wyspecjalizowany podmiot trzeci posiadający przewidziane przepisami prawa stosowne uprawnienia. Wykonawca będzie transportował odpady z punktu odbioru odpadów do miejsca Instalacji Przetwarzania Odpadów. Rolnicy nie będą partycypować w kosztach zadania. Gmina nie będzie otrzymywała z tytułu odbioru, przetwarzania oraz transportu odpadów do miejsca Instalacji Przetwarzania Odpadów wynagrodzenia od rolników.
Z tytułu nabycia przedmiotowych usług Gmina będzie otrzymywała od wykonawcy faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym.
Na realizację zadania Gmina otrzyma dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gmina uzyska dotację do wysokości 100% kosztów kwalifikowalnych zadania. 

Stanowisko Dyrektora

1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy oVAT). 
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. 
Dyrektor uznał, że mamy tu do czynienia z czynnością podlegającą VAT tj. odsprzedażą usług zakupionych przez Gminę od wyspecjalizowanego podmiotu na rzecz rolników biorących udział w projekcie, a nie z realizacją zadań własnych przez Gminę w charakterze organu władzy publicznej. Gmina bowiem nabywa przedmiotowe usługi od podmiotu zajmującego się odbiorem odpadów we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usługi, wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę. Sam fakt, że Gmina nie zawiera z rolnikami umów cywilnoprawnych na realizację ww. zadania, a podstawę do podjęcia stosownych działań przez Gminę w tym zakresie stanowią złożone przez rolników ankiety, nie powoduje że Gmina w tym przypadku działa jako organ publiczny realizujący zadania własne. To Gmina (nie rolnicy) wybiera podmiot wykonujący usługi związane z odbiorem i przetwarzaniem odpadów i faktura z tytułu świadczenia ww. usługi jest wystawiana na Gminę jako na nabywcę usługi. 
W związku z powyższym tym działanie Gminy, polegające na odbiorze i przetwarzaniu odpadów pochodzących z działalności rolniczej będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, które będzie podlegać VAT, a Gmina, w związku z ww. czynnościami wystąpi w charakterze podatnika tego podatku.
2. W myśl art. 29a ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. 
Dyrektor uznał, że dotacja otrzymana przez Gminę jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo). Skoro więc ostateczny odbiorca usługi nie musi za tę usługę płacić z powodu przyznanego dofinansowania, to stwierdzić należy, że dofinansowanie to bezpośrednio wpływa na cenę świadczonej usługi, gdyż pozwala usługobiorcy korzystać z niej za darmo. Tym samym dotacja ta w zakresie, w jakim stanowi ona pokrycie ceny usług świadczonych na rzecz rolników, podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, stanowiąc w oparciu o art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania z tytułu wykonania przez Gminę usług w zakresie odbioru i przetwarzania odpadów. 
3. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Dyrektor uznal, że skoro z tytułu realizacji projektu wystąpi czynność opodatkowana VAT – odpłatne świadczenie usług – to Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowanym projektem.

Podstawa prawna: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust.2a, art.15 ust.6, 29a ust.1, art. 86 ust.1 ustawy o VAT.