Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT W FINANSACH PUBLICZNYCH , GMINY I POWIATY

August 13, 2019

DODATEK NR (Czerwiec 2019)

Gmina jako podatnik VAT

0 1206

Gmina świadcząc za odpłatnością usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze jest podatnikiem VAT. Co oznacza, że nie działa w tym zakresie jako organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 10 maja 2019 roku, nr 0113-KDIPT1-1.4012.107.2019.2.JK

Sytuacja Podatnika

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, realizuje zadania własne określone w ustawie o samorządzie gminnym. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. dotyczących spraw ochrony zdrowia oraz pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art.7 ust.1 pkt 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym). W strukturach Gminy funkcjonuje Ośrodek Pomocy Społecznej. OPS realizuje zadania własne Gminy oraz zadania zlecone Gminie z zakresu administracji rządowej w tym specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone przez osoby na podstawie umowy zlecenie oraz usługi opiekuńcze świadczone przez osoby na podstawie umowy o pracę. OPS pobiera opłaty na podstawie indywidualnych decyzji administracyjnych. 

Stanowisko Dyrektora

Po rozpatrzeniustanu faktycznego Dyrektor wskazał, że w odniesieniu do usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych mamy do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie, które jest wykonywane z nakazu organu władzy (decyzja administracyjna) pomiędzy dwoma określonymi stronami transakcji, dla którego istnieje bezpośredni beneficjent czynności. Gmina zobowiązuje się wykonać określone decyzją administracyjną czynności na rzecz konkretnej osoby, która za te czynności dokonuje opłaty w określonej wysokości bądź też opłaty tej dokonuje osoba trzecia. Skoro jest możliwe zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez Gminę na rzecz określonego podmiotu (nabywcy), należy uznać je za świadczenie usług w rozumieniu przepisów dot. VAT. W ocenie Organu istotnym jest to, że decyzje administracyjne orzekają jedynie w danej sprawie w stosunku do konkretnej osoby (świadczeniobiorcy). Zatem działanie Wnioskodawcy obejmujące wydanie decyzji administracyjnej rozstrzygającej w jakiej formie zostanie przyznane świadczenie na rzecz podopiecznego, tj. czy zostanie przyznane świadczenie czy też nie, jest czym innym niż sama realizacja tego świadczenia, która stanowi niewątpliwie czynność cywilnoprawną, bowiem czynności wykonywane w oparciu o tę decyzję są usługami wykonywanymi w ramach stosunków cywilnoprawnych. Fakt, że Wnioskodawca obarczony jest zadaniem w postaci realizacji tych usług wynikających z decyzji administracyjnych nie jest jednoznaczny z tym, że automatycznie zostaje wyłączony z zakresu VAT, bowiem w rozpatrywanej sprawie zachodzi związek pomiędzy otrzymywanymi dochodami (uiszczanymi opłatami) a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. 
Tym samym uiszczane opłaty są niczym innym jak wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług dokonywanych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji Gmina świadcząc za odpłatnością usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i w zakresie, w jakim realizuje ww. zadania, nie podlega regulacjom przepisu art.15 ust. 6 ustawy.

Podstawa prawna: art.5 ust. 1 pkt 1, art.7 ust.1, art.8 ust.1, art.15 ust.1 i 6 ustawy o VAT.