Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jak odzyskać zapłacone na rachunek VAT środki po likwidacji działalności

Artykuły | January 7, 2020 | NR 97
0 1320

Świadczę usługi z zał. nr 15 do ustawy o VAT (usługi budowlane – instalacja elektryczna). Likwiduję firmę. Ostatnio świadczyłem usługę na rzecz innego podatnika VAT czynnego w dniu 15.11.2019. Faktura będzie na kwotę 20 tys. zł a zapłata nastąpi już po likwidacji mojej firmy tj. na koniec listopada z adnotacją MPP. W jaki sposób mam odzyskać zapłaconą należność na rachunku VAT, którą ureguluje mi mój kontrahent już po likwidacji firmy. Co z rachunkiem z tzw. „białej listy”? Proszę o informację.

ODPOWIEDŹ 

Jeżeli na rachunek VAT zostanie zapłacona kwota podatku Czytelnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o jej uwolnienie i przekazanie na rachunek rozliczeniowy. Warunkiem jest jednak, że Czytelnik z chwilą likwidacji działalności nie zamknie rachunku bankowego. W momencie likwidacji działalności gospodarczej podatnik będzie widoczny na wykazie podatników ze statusem: podatnik wykreślony.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane  fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza 15 tys. zł, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Sprzedawca obowiązany jest do wystawienia faktury z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” oraz do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem tego mechanizmu.  Jeżeli Czytelnik  zlikwiduje działalność gospodarczą to w wykazie podatników będzie widoczny, jako podatnik wykreślony. Natomiast w sytuacji, gdy po likwidacji wpłynie zapłata, pod warunkiem że nie zostanie zlikwidowany rachunek bankowy, Czytelnik będzie mógł złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o uwolnienie tych środków na określony rachunek rozliczeniowy. To Czytelnik sam określa we wniosku, jaka wysokość środków ma być zwrócona na wskazany rachunek. Naczelnik na wydanie postanowienia ma 60 dni od daty otrzymania powyższego wniosku. Poprzez komunikację elektroniczną naczelnik przekazuje informację do określonego banku lub SKOK, gdzie został otwarty rachunek VAT. Wniosek składany przez podatnika nie ma określonego wzoru. 
Obowiązuje forma dowolna z zachowaniem elementów wymienionych w ustawie. Elementy takiego wniosku to przede wszystkim:

  1. numer rachunku VAT dotyczący uwolnienia środków pieniężnych,
  2. numer rachunku rozliczeniowego dla którego został utworzony rachunek VAT, na który powyższe środki mają być przekazane, 
  3. wysokość zgromadzonych środków, które mają być przekazane.

Kwestie likwidacji w banku rachunku rozliczeniowego regulują odrębne przepisy Prawa Bankowego.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: brak          
               

Podstawa prawna: art. 96b, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a, art. 108b, ustawy z dnia 11 marca z 2004 r. o podatku od towarów i usług.