Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

January 1, 1970

NR 86 (Luty 2019)

Jakich kwot nie należy uwzględniać przy obliczaniu prewspółczynnika

0 1169

Gmina (podatnik VAT) nabywa towary i usługi dla celów związanych z działalnością gospodarczą, zwolnioną oraz pozostających poza zakresem tej działalności (cele statutowe). W związku z tym obowiązana jest do ustalania wartości podatku naliczonego w oparciu o prewspółczynnik wskazany w art.86 ust. 2a ustawy o VAT. Czy przy obliczaniu prewspółczynnika Urzędu Gminy należy pomniejszyć o:

 

  1. Kwoty dotacji przekazanych na cele statutowe: instytucji kultury i biblioteki?

  2. Kwoty środków finansowych w formie pomocy finansowej przekazywanych dla innych jednostek na realizację ich zadań własnych np. Gmina daje pomoc finansową dla Powiatu na cele inwestycyjne-szpital; Gmina daje pomoc finansową dla Powiatu odszkodowania czy inwestycje drogowe (powiatowe)?

 

Odpowiedź

Przy kalkulacji „prewspółczynnika VAT” dla Urzędu nie należy uwzględniać kwot dotacji przekazanych instytucji kultury i biblioteki oraz kwot środków finansowych w formie pomocy finansowej przekazywanych dla innych jednostek na realizację ich zadań własnych.

 

Uzasadnienie

Stosownie do art. 86 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Korzystając z delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z 17 grudnia 2015 roku, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Zgodnie z § 2 pkt 5 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Przez dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – stosownie do § 2 pkt 9 w/w rozporządzenia – rozumie się dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

 

  1. dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,

  2. zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

  3. dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,

  4. środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

  5. wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,

  6. kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,

  7. odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

 

Wyłączenie wymienionych tytułów z dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego ma na celu „oczyszczenie” kwoty dochodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które będą zniekształcać tę proporcję (w tym celu nie są objęte tym pojęciem m.in. kwoty, które są przekazywane innym jednostkom organizacyjnym i będą ujęte przez te jednostki przy wyliczaniu proporcji).

W myśl wskazanych przepisów Rozporządzenia, środki, które nie są wykorzystane (wydatkowane) przez jednostkę samorządu terytorialnego na realizację zadań własnych, ale są przekazywane jednostkom organizacyjnym, podlegają wyłączeniu z kalkulacji prewspółczynnika VAT urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego. W związku z tym, że z przekazanych środków pokrywane są wydatki jednostek organizacyjnych Gminy (które są włączane do kalkulacji prewspółczynnika VAT dla danej jednostki organizacyjnej), zasadnym jest wyłączenie ich z prewspółczynnika VAT urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Dlatego zatem, przy kalkulacji „prewspółczynnika VAT” dla Urzędu nie należy uwzględniać kwot dotacji przekazanych: instytucji kultury i biblioteki, i kwot środków finansowych w formie pomocy finansowej przekazywanych dla innych jednostek na realizację ich zadań własnych - kwoty te będą uwzględniane przy kalkulacji prewspółczynnika VAT przez jednostki organizacyjne, które te dotacje i środki finansowe otrzymały.

Jan Falkowski

Podstawa prawna:  art. 6 ust. 22, ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług i § 2 pkt 5 i pkt 9 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.