Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jakie kary za błędy w ewidencji przewiduje nowelizacja ustawy o VAT od 1 stycznia 2021 roku?

Od 1 stycznia 2021 roku znowelizowane przepisy ustawy o VAT doprecyzują, że do kar pieniężnych przewidzianych w ustawie o VAT (w tym za błędy w ewidencji) stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej. Zmiana ma na celu wyeliminowanie pozostawania przez organy podatkowe równolegle w dwóch procedurach - jednej regulowanej Ordynacją podatkową (najczęściej czynności sprawdzające, w których zidentyfikowano błąd) i drugiej - regulowanej k.p.a. (wezwanie do usunięcia błędu i decyzja o nałożeniu kary). 

Uzasadnienie

Procedowana nowelizacja ustawy o VAT wchodzi w skład tak zwanego SLIM VAT, to jest rządowego programu pilotażowego, którego głównym założeniem jest uproszczenie procedury rozliczania podatku VAT. I tak w zakresie kar:

nowo dodany ust. 3l do art. 109 ustawy o VAT zagwarantuje stosowanie przepisów działu IV Ordynacji podatkowej w zakresie kar za błędy w ewidencji (por. art. 1 pkt 24 ustawy nowelizującej)

nowo dodany ust. 6m w art. 111 ustawy o VAT w zakresie kar nakładanych na podatnika za niepoddanie kasy rejestrującej obowiązkowemu przeglądowi technicznemu lub na producenta za wprowadzenie do obrotu kasy niespełniającej deklarowanych funkcji/wymagań technicznych lub do której nie dołączono takiej deklaracji umożliwi odesłanie do stosowania przepisów działu IV Ordynacji  (por. art. 1 pkt 25 ustawy nowelizującej). 

Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej, „za wprowadzeniem w zakresie kar za błędy w ewidencji odesłania do stosowania przepisów Ordynacji podatkowej przemawia celowość zapewnienia jednolitości procedury stosowanej w ramach czynności urzędów skarbowych prowadzonych na nowym JPK_VAT”.
Z kolei projektowane zmiany w art. 112b ust. 1–2a ustawy o VAT mają na celu likwidację wątpliwości interpretacyjnych odnoszących się do sposobu wyliczania wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego. W praktyce problem z interpretacją przepisów sankcyjnych powstawał m.in. w przypadku, gdy w rozliczeniu podatnik wykazywał  nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, a w korekcie pokontrolnej wynikiem rozliczenia było zobowiązanie podatkowe (to jest kwota podlegająca wpłacie). Dochodziło do sytuacji, w której organy podatkowe ustalały dodatkowe zobowiązanie podatkowe za zaniżenie zobowiązania podatkowego i zawyżenie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (zamiast stosować te sankcje alternatywnie). 
Omawiane rozwiązania mają zacząć obowiązywać, co do zasady, od 1 stycznia 2021 roku.
Podsumowując, zmiany w nowym JPK_VAT  pozwolą na stosowanie przepisów Działu IV Ordynacji do kar pieniężnych przewidzianych w ustawie o VAT. W opinii ustawodawcy - przemawia za tym celowość zapewnienia jednolitości procedury stosowanej w ramach czynności urzędów skarbowych prowadzonych na nowym JPK_VAT. Projektowane rozwiązania zaś „zapewnią większą przejrzystość i pewność prawa dla przedsiębiorców”.

 

Podstawa prawna: ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo bankowe (UD118).