Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , GMINY I POWIATY , DOKUMENTACJA (art. 106-112)

December 6, 2015

Korekta faktury zaliczkowej a moment powstania obowiązku podatkowego

0 1361

Korekta „in plus” w zakresie zmiany podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego, którą można było przewidzieć w chwili wystawienia faktury zaliczkowej, należy dokonać wstecz, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym została zaniżona stawka podatku i kwota podatku należnego.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2015 roku nr IPTPP3/4512-312/15-2/MJ.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, czynny podatnik VAT, która przystąpiła do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W ramach projektu zostaną wykonane prace polegające na montażu zestawów solarnych na budynkach będących własnością osób fizycznych, osób prawnych i gminy. W związku z tym, Gmina zawiera umowy cywilnoprawne z właścicielami nieruchomości, na podstawie których zobowiązuje się do montażu zestawów solarnych w budynkach będących ich własnością. Natomiast właściciele nieruchomości zobowiązują się do wpłaty zaliczek na poczet przyszłej dostawy zestawu solarnego.

Projektem objęto budynki mieszkalne oraz budynki wykorzystywane częściowo na cele działalności gospodarczej stanowiące własność osób fizycznych. Ponadto do projektu przystąpiły spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Podmioty te dokonały wpłaty zaliczki na poczet przyszłej usługi. Na okoliczność otrzymania zaliczek od podmiotów innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej Gmina wystawiła faktury, w których wykazała m.in. dane dotyczące zamówienia, w tym wartość zamówionej usługi oraz kwotę i stawkę podatku. Wystawiając faktury zaliczkowe podano wartość usługi określoną w dokumentacji projektu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wartość przedmiotu zamówienia ulegnie zmianie. Dokonane wpłaty opodatkowano stawką 8%. W trakcie prac projektowych może okazać się, że warunki techniczne nie pozwalają na montaż kolektorów w bryle budynku. W takiej sytuacji montaż kolektorów słonecznych będzie dokonywany poza bryłą budynku, co będzie skutkowało zmianą stawki podatku z 8% na 23%.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z następującymi pytaniami:

  • czy w przypadku zmiany wartości zamówienia - usługi, stawki i kwoty podatku należy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej wpłatę zaliczki, oraz

  • w którym momencie należy rozpoznać obowiązek podatkowy w przypadku zmiany stawki podatku, czy w dacie wpłaty zaliczki czy też w dacie powstania okoliczności powodującej zmianę stawki.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy w pierwszej kolejności wyjaśnił, iż w powyższej sytuacji nie ma podstaw do korygowania wystawionych przez Przedsiębiorcę faktur zaliczkowych, które co do zasady wystawione zostały przed faktycznym wykonaniem świadczenia, a więc przy realnej możliwości wystąpienia zmian w ostatecznym rozliczeniu danej usługi.

Zatem w przypadku, kiedy Przedsiębiorca w związku z realizacją projektu wystawił faktury zaliczkowe dokumentujące otrzymane wpłaty z uwzględnieniem stawki podatku VAT w wysokości 8% zakładając, że usługa termomodernizacyjna będzie wykonywana w obrębie bryły budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym, to w sytuacji montażu zestawów solarnych poza obrębem budynku wynikającego z uwarunkowań technicznych należy przyjąć stawkę podatku VAT w wysokości 23% i wystawić fakturę korygującą. W związku z powyższym w przypadku zmiany stawki podatku z 8% na 23% Przedsiębiorca winien, wystawić fakturę korygującą do faktury zaliczkowej.

Natomiast sposób rozliczenia przez wystawcę faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego uzależniony jest od okoliczności powodujących konieczność skorygowania „in plus” faktur dokumentujących dostawę towarów czy też świadczenie usług w tych pozycjach.

Wobec powyższego organ podatkowy stwierdził, iż ze wskazanych przez Przedsiębiorę okoliczności powodujących konieczność wystawienia faktury korygującej nie można uznać za nie dające się przewidzieć w momencie wystawiania faktury zaliczkowej. Bowiem Przedsiębiorca wskazał, iż dokonane wpłaty opodatkował stawką 8%, wychodząc z założenia, że usługa termomodernizacyjna będzie wykonywana w obiektach lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jednak z opisu sprawy nie wynika, aby Przedsiębiorca w chwili wpłaty zaliczek dysponował dokumentami, na podstawie których można stwierdzić, że usługa termomodernizacyjna będzie realizowana w bryle budynku. Zatem w chwili wpłaty zaliczek brak było podstaw do zastosowania stawki w wysokości 8% i należało wystawić faktury zaliczkowe ze stawką 23%.

Podstawa prawna: art. 106j ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku VAT.