Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU , NIERUCHOMOŚCI

May 1, 2013

Korekta odliczonego podatku w przypadku zmiany przeznaczenia nieruchomości

0 917

W czerwcu 2010 roku kupiliśmy nieruchomość na potrzeby działalności opodatkowanej VAT i odliczyliśmy w całości podatek naliczony w kwocie 30.000 zł. Od maja tego roku w tym budynku rozpoczynamy prowadzenie usług finansowych i będzie to nasza jedyna działalność. Czy mamy obowiązek dokonać korekty odliczonego podatku? Jeśli tak to w którym miesiącu i w jakiej formie? 

ODPOWIEDŹ

Tak, mają państwo obowiązek skorygowania podatku odliczonego przy nabyciu nieruchomości. Korekty tej w przypadku nieruchomości należy dokonywać co rok przez kolejne 7 lat począwszy od deklaracji za styczeń lub I kwartał 2014 roku.

UZASADNIENIE

Podstawowym warunkiem korzystania przez podatników z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług jest ich związek z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem, o czym stanowi art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu wynika, że odliczyli Państwo VAT w całości w kwocie 30.000 zł przy zakupie nieruchomości, a zatem przyjmujemy, że wykonywali Państwo działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a budynek był wykorzystywany właśnie w działalności opodatkowanej. W maju rozpoczynają Państwo wykonywanie czynności zwolnionych – usług finansowych – i będzie to jedyna Państwa działalność, a zatem w maju następuje zmiana przeznaczenia nieruchomości. Zmiana przeznaczenia następuje w sytuacji gdy nabyty towar służył do wykonywania czynności opodatkowanych, a po pewnym czasie – w państwa przypadku po 3 latach – zostaje przeznaczony do działalności zwolnionej.

W Państwa przypadku zastosowanie znajdzie art.91 ust.1, ust.2, ust.3, ust.7 i ust.7a ustawy o VAT. Z przepisów tych wynika, że w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru i dokonał takiego obniżenia, a następnie zmieniło się to prawo – tak jak w państwa przypadku – wówczas należy dokonać korekty kwoty odliczonego podatku. W przypadku nieruchomości o wartości powyżej 15.000 zł korekty dokonuje się w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w tym przypadku dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu, a dokonuje się jej w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku. Po rozpoczęciu wykonywania przez Państwa firmę usług finansowych będą państwo wykonywać tylko czynności zwolnione od VAT, a tym samym zmieni się przeznaczenie budynku. Mając na uwadze powołane przepisy prawa są Państwo zobowiązani do dokonania korekty podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu opisanej nieruchomości zgodnie z ww. zasadami oraz w terminach przewidzianych prawem, wynikających z przepisów art.91 ustawy o VAT.

Korekta ta będzie miała charakter cząstkowy i wieloletni. W sytuacji, gdy zmiana przeznaczenia nieruchomości następuje w trakcie roku podatkowego, za okres ten należy skorygować 1/10 kwoty VAT naliczonego, bez względu na miesiąc, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia środków trwałych.

W Państwa przypadku okres korekty wynosi 10 lat czyli są to lata 2010-2019, a podatek należy skorygować w następujący sposób:

• pierwszej korekty należy dokonać za rok, w którym nastąpi zmiana przeznaczenia budynku czyli za rok 2013,

• korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, czyli jeżeli Państwo rozliczają się miesięcznie to za styczeń 2014 roku, a jeżeli kwartalnie, to za I kwartał 2014 roku,

• korekty należy dokonywać odrębnie za poszczególne lata w wysokości 1/10 podatku naliczonego przy zakupie budynku.

Jak wskazano w przepisach, w wyniku zmiany przeznaczenia budynku, korekty trzeba będzie dokonywać za poszczególne lata pozostałego okresu korekty. Roczna korekta w każdym kolejnym roku będzie dotyczyła 1/10 kwoty 30.000 zł. Pierwszej korekty dokonają Państwo w deklaracji za styczeń 2014 roku (lub za i kwartał 2014 roku), w poz.53 deklaracji (korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych) wykazując ze znakiem ujemnym kwotę 3.000 zł. Kwotę - 3.000 zł będą Państwo wykazywali co roku, a ostatniej korekty dokonają Państwo w deklaracji za styczeń (lub i kwartał) 2020 roku, oczywiście przy założeniu, że przez ten czas nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od VAT.

Agnieszka Falkowska

Komisarz Skarbowy