Jestem podatnikiem VAT sprzedaję odzież i kosmetyki za pomocą kas on-line. Omyłkowo nabiłam sprzedaż w wyższej kwocie ale o dokonanej pomyłce zorientowałam się dopiero po miesiącu. Co muszę teraz zrobić?
Odpowiedź
Czytelniczka powinna dokonać korekty bez wystawiania nowego (prawidłowego) paragonu, a zatem jedynie w drodze wprowadzenia stosownych zapisów w ewidencji korekt. W miesiącu, w którym popełniła pomyłkę musi wykazać sprzedaż w prawidłowej kwocie sporządzając jednocześnie deklarację VAT zgodną z zaistniałym stanem faktycznym.
Potrzebujesz wskazówek dotyczących regulacji prawnych związanych z wydawaniem paragonówi? Nasz artykuł: "Odpowiedzialność pracownika za niewydanie paragonu z kasy fiskalnej" jest do Twojej dyspozycji!
Uzasadnienie
Zasady postępowania w przypadku reklamacji, zwrotów zakupowanych towarów lub oczywistych pomyłek zostały szczegółowo określone w rozporządzeniu z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących.
Pamięć fiskalna to urządzenie trwale zawarte w kasie, zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny i niezmienialny zapis danych pod bezpośrednią kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych (§ 2 pkt 14 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących oraz § 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących).
Ta cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania w kasie rejestrującej zwrotu, reklamacji towarów lub oczywistych pomyłek, co znalazło również potwierdzenie w zapisie § 35 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących. Wymagania techniczne dla kas dotyczące pracy kasy określają, iż po dokonaniu fiskalizacji kasa uniemożliwia:
- ewidencjonowanie zwrotu towarów lub usług;
- stornowanie pozycji niewystępujących w bieżącym paragonie fiskalnym;
- dokonywanie sprzedaży lub korekt wartościowych i liczbowych paragonu fiskalnego powodujących w ich wyniku ujemną wartość sprzedaży dla dowolnej stawki podatku i sprzedaży zwolnionej od podatku;
- dokonywanie korekt oraz anulowanie paragonu fiskalnego po jego zatwierdzeniu;
- dokonywanie sprzedaży towarów lub usług, których nazwy nie są przypisane do zaprogramowanych w bazie danych kasy stawek podatku oraz zwolnienia od podatku lub sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu;
- zerowanie rejestrów dobowej sprzedaży w innym przypadku niż w związku z wystawieniem raportu fiskalnego dobowego.
Jednocześnie, kasa nie może wykonywać funkcji, które prowadzą do nieprawidłowej ewidencji, w tym nieprawidłowego obliczania wysokości podatku należnego (§ 47 załącznika do ww. rozporządzenia).
Na podstawie zapisu § 3 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:
- błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku należnego);
- krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.
W takim przypadku podatnik ewidencjonuje przy użyciu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości.
W opisanej sytuacji Czytelniczka będzie musiała założyć i prowadzić ewidencję korekt. Oczywista pomyłka w prowadzonej ewidencji występuje wtedy, gdy podatnik na bieżąco zor...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.