Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Korekta zwróconej zaliczki zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej

Artykuły | April 27, 2020 | NR 101
0 1620

Niestety jesteśmy zmuszeni rozporządzeniem rządu zamknąć hostel i wykwaterować klientów. Część z nich zapłaciła do końca m-ca (osoby prywatne) zarejestrowane na kasie fiskalnej online. Teraz jestem zmuszona zwrócić im część pieniędzy. Na kasie fiskalnej online nie widzę możliwości korekty paragonu jak więc prawidłowo przeprowadzić tego typu operację? Myślałam, żeby klienci zwrócili paragony i z tyłu paragonu opisać, że zwrócone jest tyle i tyle... Ale co z klientami, którzy nie mają tego paragonu? Oświadczenie?

ODPOWIEDŹ

Każdy zwrot zaliczki zaewidencjonowany na kasie fiskalnej powinien zmniejszyć podstawę opodatkowania.
Ustawodawca nie przewidział sposobu ewidencjonowania takich zdarzeń, ale należy stworzyć własną ewidencję korekt zwrotu zaliczki, która będzie stanowiła podstawę do prawidłowego sporządzenia deklaracji.

UZASADNIENIE

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT, zaliczka otrzymana od osoby fizycznej także powinna być odpowiednio udokumentowana. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zaliczki, tak więc należy zarejestrować ją na kasie fiskalnej.
W praktyce zdarza się niejednokrotnie, iż klient po wpłaceniu zaliczki rezygnuje z usługi lub towaru, czy jak w obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa, gdy Czytelnik ma obowiązek zwrócić klientowi zaliczkę, gdyż nie dojdzie do świadczenia usługi.
Przede wszystkim należy pamiętać, że kasy fiskalne nie mają technicznej możliwości korygowania wystawionych paragonów. Przepisy wykonawcze odnoszą się jedynie do zwrotów towarów i uznanych reklamacji, które skutkują zwrotem całości lub części należności z tytułu dokonanej sprzedaży, czy też oczywistych pomyłek. Ustawodawca wskazał, że takie przypadki należy ujmować w odrębnej ewidencji 
i szczegółowo określił co ta ewidencja powinna zawierać w § 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. 

Zwrot otrzymanej zaliczki powinno się ujmować w odrębnej ewidencji korekt, która będzie stanowiła podstawę do prawidłowego sporządzenia deklaracji.
Ponieważ jednak ustawodawca nie określił co taka ewidencja powinna zawierać, to zakres danych w tej ewidencji leży w gestii Czytelnika. Powinny być one jednak na tyle szczegółowe, aby określiły jednoznacznie to zdarzenie, np. jakiej usługi dotyczyły te zaliczki, daty usługi, czy ewentualnie oświadczenie klienta w przypadku braku paragonu. 

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: VAT-7(20) w miesiącu dokonania zwrotu zaliczki należy skorygować sprzedaż ze znakiem ujemnym. 

 

Podstawa prawna: art.8, art.19a ust.8, art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. § 3 ust. 2 i ust. 3, § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących.