Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NIERUCHOMOŚCI , AKTUALNOŚCI , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14) , ODLICZENIE I ZWROT PODATKU VAT. ODLICZANIE CZĘŚCIOWE (art. 86-95)

May 14, 2015

Likwidacja działalności gospodarczej a korekta podatku naliczonego od ulepszenia budynku

0 1228

Podatnik nie ma obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zmiany sposobu użytkowania ulepszeń, poniesionych na budynek stanowiący środek trwały, jeżeli minął 10-letni okres korekty.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 6 maja 2015 roku nr IBPP3/4512-140/15/EJ.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który zamierza w najbliższej przyszłości dokonać likwidacji działalności gospodarczej. W ewidencji środków trwałych posiada budynek nabyty jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w ramach małżeńskiej wspólnoty majątkowej, jako budynek mieszkalny. Po rozpoczęciu działalności gospodarczej nastąpiła zmiana sposobu użytkowania tego budynku na działalność gastronomiczną. Budynek wprowadzono do ewidencji środków trwałych na podstawie operatu szacunkowego. W latach 2002-2004 Podatnik poniósł wydatki na rozbudowę lokalu przekraczające wartość 15 tysięcy złotych.

Jednocześnie Podatnik zaznaczył, iż nie przysługiwało jemu odliczenie podatku VAT od wartości początkowej, ponieważ, budynek był nabyty jako budynek mieszkalny przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, w związku z czym możliwość odliczenia podatku VAT nie istniała. Natomiast odliczono VAT od wydatków na rozbudowę, które to wydatki stanowiły około 34% wartości początkowej budynku.

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy w momencie likwidacji działalności gospodarczej należy uiścić podatek VAT od budynku, który stanowił środek trwały wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej, a który został nabyty przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i w stosunku do którego dokonano ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej i odliczono podatek VAT od tych ulepszeń.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy opisu sprawy w powiązaniu z obowiązującymi przepisami prawa organ podatkowy stwierdził, iż skoro Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynku, zatem nie jest on zobowiązany do wykazania przedmiotowego budynku, jak również i podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ulepszenie budynku, w remanencie likwidacyjnym, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast podatek naliczony wynikający z nakładów inwestycyjnych związanych z ulepszeniem nieruchomości, których wartość przekroczyła kwotę 15.000 zł, Podatnik jest zobowiązany skorygować w okresie, w jakim ulepszenie to podlega korekcie, gdyż ulepszenie to stanowi część nieruchomości. W tym przypadku okres korekty liczy się od roku, w którym ulepszenia zostały oddane do użytkowania. Skoro Podatnik poniósł wydatki na ulepszenie budynku w okresie od 2002 r. do 2004 r., to przyjąć należy, że minął już 10-letni okres korekty podatku naliczonego.

Zatem na Podatniku nie ciąży obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zmiany sposobu użytkowania ulepszeń, poniesionych na budynek stanowiący środek trwały.

Podstawa prawna: art. 14, art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.