Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Lokata bankowa a obowiązek zgłoszenia do US

Artykuły | September 26, 2019 | NR 94
0 2352

Nasza spółka zawarła umowę z bankiem na krótkoterminową lokatę. Potrzebujemy jej do regulowania naszych bieżących zobowiązań. Czy mamy obowiązek powiadomienia organu podatkowego o takiej lokacie? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Jesteśmy spółką z o.o. czynnym podatnikiem VAT.

ODPOWIEDŹ

Tak, Czytelnik obowiązany jest do zgłoszenia na NIP-8 w formie aktualizacji krótkoterminową lokatę bankową. Powinien dokonać aktualizacji w ciągu 7 dni od daty, od której nastąpiła zmiana, czyli daty założenia lokaty bankowej.

UZASADNIENIE

Spółka, która jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego ma obowiązek dokonywania wszelkich zmian dotyczących danych uzupełniających na zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-8. Zgodnie bowiem art. 9  ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podatnicy podatku VAT mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Z koli, z art. 5 ust. 2b w/w ustawy zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego zawiera dane: skróconą nazwę (firmę), wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, a w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych – dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe. Zatem, podatnik ma obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem NIP, w tym dotyczących wykazu rachunków bankowych.
Ustawa o identyfikacji nie zawiera definicji rachunku bankowego. Według art. 49 ust. 1 ustawy Prawo bankowe  banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych: : rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze, rachunki lokat terminowych, rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych, rachunki powiernicze. Przy czym rachunki rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla: osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną, osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami. Oznacza to, że  osoby prawne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłosić organom podatkowym wszystkie ww. rachunki bankowe, na których gromadzą swoje środki i które służą im do dokonywania rozliczeń. Zatem  lokata, która została przez spółkę założona w banku nawet jeśli jest lokatą krótkoterminową powinna zostać zgłoszona w formie aktualizacji na zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-8.  Aktualizacji należy dokonać w terminie 7 dni od daty jej założenia. 
Stanowisko takie potwierdza również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9.10.2017 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4018.2.2017. 1.KO, w której czytamy: (…) „skoro przedmiotowe lokaty bankowe mają charakter rachunków lokat terminowych, o których mowa w powołanym wyżej art. 49 ust. 1 ustawy prawo bankowe i w myśl ustawy Prawo bankowe są jednym z rodzajów rachunków bankowych, to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2 poszczególnych numerów rachunków bankowych przyporządkowanych lokatom terminowym zarówno w sytuacji ich otwarcia jak 
i zamknięcia”. 

Ważne

NIP-8 można złożyć w formie papierowej do urzędu skarbowego lub wysłać pocztą. Można też skorzystać z Portalu Podatkowego lub wysłać za pomocą środków komunikacji elektronicznej poprzez system e-Deklaracje. 


Podstawa prawna: art. 5 ust. 2b i  art. 9  ust. 1  ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.