Miejscem świadczenia i opodatkowania usług pośrednictwa, potocznie nazwanym dropshippiniem, jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiadają siedzibę.
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 18 stycznia 2016 roku nr ITPP2/4512-1050/15/AW.
Sytuacja Podatnika
O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który prowadzi działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych polegającą na pośrednictwie w handlu - potocznie nazywane „dropshippingiem” z wykorzystaniem portali aukcyjnych. Usługa ta polega na złożeniu zamówienia i opłaceniu go w imieniu klienta u zagranicznego dostawcy.
Etapy świadczonej usługi przebiegają następująco:
Przyjęcie za pośrednictwem platformy aukcyjnej zamówienia od klienta na konkretny towar zagranicznego dostawcy;
Pobranie płatności należnej za towar powiększonej o ewentualne koszty dostawy oraz prowizję za usługę pośrednictwa;
Zamówienie w imieniu klienta i na adres przez niego wskazany u zagranicznego dostawcy wybranych przez niego towarów;
Nadzorowanie prawidłowej realizacji zamówienia.
Firma zagraniczna nie wystawi Podatnikowi dokumentu potwierdzającego zakup. Jedyne dokumenty, jakimi dysponuje Podatnik, to potwierdzenia przelewów, od zamawiającego dla Podatnika i od Podatnika dla zagranicznego dostawcy. Towar nigdy nie przechodzi przez Podatnika, a właścicielem towaru od samego początku jest firma zagraniczna, która na skutek wykonania przez Podatnika usługi przekazuje prawa do towaru klientowi, w którego imieniu Podatnik dokonuje zamówienia. Wszelkie opłaty wynikające z wprowadzenia towaru z rynku zagranicznego do Polski (cło, VAT) - zgodnie z umową zawartą poprzez platformę aukcyjną - bierze na siebie klient. Kontrahenci zagraniczni (dostawcy) są podatnikami. Ich działalność prowadzona jest w Chinach, stamtąd też realizowane są wysyłki.
W związku z powyższym Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z następującymi pytaniami:
- czy w powyższej sytuacji świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski,
- czy można skorzystać ze zwolnienia z używania kasy fiskalnej,
- w jaki sposób powinno się dokumentować realizację wysyłki, aby spełnione były wymogi rozporządzenia w sprawie zwolnień?
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Udzielając odpowiedzi organ podatkowy w pierwszej kolejności wyjaśnił, iż usługi pośrednictwa nie zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Również wśród umów wymienionych przez Kodeks cywilny nie ma umowy pośrednictwa. Dwie definicje pośrednictwa zawiera natomiast Słownik języka polskiego PWN, zgodnie z którym jest to działalność osoby trzeciej, mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron. W związku z tym, organ podatkowy stwierdził, iż wykonywane przez dany podmiot wszelkie czynności zmierzające do zawarcia między dwiema stronami transakcji handlowych można uznać za pośrednictwo. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie pośredniczenie w doprowadzeniu do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy kontrahentami zagranicznymi a klientami zamawiającymi towary za pośrednictwem platformy aukcyjnej i nigdy nie nabędzie on prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, to organ podatkowy uznał, iż mamy do czynienia z usługami pośrednictwa.
Natomiast „dropshipping” stanowi sposób sprzedaży internetowej. Sprzedaż ta polega na przeniesieniu na dostawcę procedur wiążących się z jego wysyłką do odbiorcy. W warunkach takiej sprzedaży rolą pośrednika jest zebranie zamówień, a następnie przekazanie ich do dostawcy. Dostawca natomiast przyjmuje na siebie wysyłkę zamówionego towaru do odbiorcy. Zatem Podatnik pośredniczy w dostawie towarów, nie będąc właścicielem tych towarów, ani nie dysponując nimi w żaden inny sposób.
Wobec powyższego organ podatkowy stwierdził, iż skoro usługobiorcami świadczonych przez Podatnika usług pośrednictwa są kontrahenci zagraniczni będący podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, to miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy jest terytorium kraju, w którym usługobiorcy posiadają siedzibę. W konsekwencji, czynności te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.
Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania „wysyłki” towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej organ podatkowy podkreślił, iż umowa kupna-sprzedaży towarów zawierana jest między zagranicznym dostawcą a klientem, a Podatnik nie jest stroną tej umowy, ponieważ nie dysponuje tymi towarami i nie dokonuje ich sprzedaży, a jedynie pośredniczy w transakcji. Tym samym Podatnik nie może wystawiać dokumentów potwierdzających dostawę towarów, gdyż obowiązek udokumentowania tej dostawy będzie spoczywał na dostawcach.
Podstawa prawna: art. 28a, b ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.