Czy Gmina w odniesieniu do wydatków może zastosować inny, niż wymieniony w Rozporządzeniu Ministra Finansów sposób obliczania prewspółczynnika?
Odpowiedź
Tak, nie ma przeszkód prawnych, aby w odniesieniu do wydatków na konkretną działalność gospodarczą prowadzoną przez Gminę, jako podatnika podatku od towarów i usług, zastosować odrębnie wyliczony współczynnik proporcji, jeśli stanowi on bardziej reprezentatywny w danym przypadku sposób określenia proporcji. Taką opinię wyraził WSA w Gdańsku w wyroku z 11 maja 2022 r. (sygn. akt I SA/Gd 1711/21). Co do zasady, sposób określenia proporcji powinien jak najlepiej odzwierciedlać to, w jaki sposób zakupy służące całości aktywności podatnika służą sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, a w jaki sposób pozostałemu rodzajowi sprzedaży.
Uzasadnienie
Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w razie nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe – kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia proporcji, to jest zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Przesłanka ta jest spełniona, jeśli, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT:
- zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
- obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W art. 86 ust. 2c–2h ustawy o VAT ustawodawca zawarł przykładowe sposoby określenia proporcji i określił ogólne zasady obliczania prewspółczynnika (dotyczy m.in. zakresu czasowego danych uwzględnianych przy kalkulacji, możliwości oparcia się na danych szacunkowych oraz obowiązku procentowego ustalenia proporcji w stosunku rocznym).
Przepis art. 86 ust. 22 ustawy o VAT zawiera delegację dla ministra finansów do wydania rozporządzenia wyznaczającego w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Jeśli jednak podatnik, którego dotyczy rozporządzenie, uzna, że określony w rozporządzeniu sposób...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.