Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

MPP w przypadku zakupów związanych z zadaniami własnymi Gminy

Artykuły | October 28, 2020 | NR 107
0 951

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Jeżeli będzie miała zakup towarów z załącznika nr 15, powyżej 15.000 zł, który będzie obowiązkowy dla split payment (MPP), ale będzie dotyczył zadania własnego a nie działalności, to jak postąpić w takiej sytuacji? Czy tak jak do tej pory nie ujmujemy w ewidencji, ale płacimy sposobem MPP?

Odpowiedź

Gmina ma obowiązek zapłaty zgodnie ze sposobem MPP. Natomiast nabycia związanego z zadaniami własnymi Gmina nie wykazuje w ewidencji ani w deklaracji.

Uzasadnienie

1. Zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług, przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. 
Zatem MPP musi być zastosowany przez nabywcę przy regulowaniu należności, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  • przedmiotem transakcji są towary lub usługi wskazane w załączniku nr 15 do ustawy, oraz
  • kwota należności brutto wykazana na fakturze dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług z załącznika nr 15 przekracza 15 000 zł,
  • czynność jest dokonywana na rzecz podatnika.

Zgodnie z art.15 ust. 1, 2 i 6 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Nie uznaje się jednak za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy jednak uznać, że Gmina jest podatnikiem w rozumieniu ww. przepisów i jako podatnik, który otrzymał fakturę z wykazaną kwotą podatku, za zakup towarów z załącznika nr 15 o wartości powyżej 15.000 zł i przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury musi zastosować mechanizm podzielonej płatności. 
2. Zgodnie objaśnieniami do deklaracji zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15.10.2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, w zakresie danych niezbędnych do obliczenia wysokości podatku naliczonego należy wykazać wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja (pkt 5.1). 
Przepisy dotyczące VAT nie nakładają na podatników obowiązku wykazywania wszystkich faktur zakupowych. Przepisy te dają podatnikom możliwość odliczenia zapłaconego VAT po spełnieniu określonych warunków, które nie dotyczą sytuacji opisanej przez Czytelnika. Zatem faktury, w sytuacji opisanej przez Czytelnika, nie wykazuje się w deklaracji.
Zgodnie objaśnieniami do ewidencji zawartymi w powołanym Rozporzadzeniu, podatnik wykazuje w ewidencji dane pozwalające na rozliczenie podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w danym okresie rozliczeniowym (pkt 6). 
Zatem faktury, w sytuacji opisanej przez Czytelnika, nie wykazuje się również w ewidencji.
 

Podstawa prawna: art.15 ust.1, 2 i 6, art. 108a ust. 1a ustawy o VAT, pkt 5.1 i pkt 6 objaśnień co do sposobu wypełniania deklaracji oraz sposobu wykazywania danych w ewidencji Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15.10.2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.