Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NA BIEŻĄCO, TRZEBA WIEDZIEĆ

June 10, 2019

NR 90 (Czerwiec 2019)

Najważniejsze zmiany dotyczące kas rejestrujących na podstawie ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy Prawo o miarach

0 1248

1 maja 2019 roku weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach z dnie 15 marca 2019 roku, określająca m.in. zmiany w systemie funkcjonowania kas rejestrujących.

Najważniejsze zmiany wprowadzone tym aktem prawnym:

  • zastąpienie zapisu „obrót i kwota podatku należnego” użytych w ustawie w różnej liczbie i różnym przypadku - wyrazem „sprzedaż”,
  • uchylenie zapisu art. 111 ust. 1a,
  • wprowadzenie zapisu art. 111 ust. 1b w którym określono, iż w ewidencji, o której mowa w art. 111 ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej,
  • podatnicy są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas oraz zakończyć używanie kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kasy, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy. W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe czasowe zapewnienie połączenia jest on obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić ww. połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn, gdy natomiast nie jest możliwe trwałe zapewnienie tego połączenia podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewniając to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych,
  • podatnicy mogą stosować kasy rejestrujące, zakupione lub używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze, pod warunkiem, że zostały nabyte przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze w okresie obowiązywania potwierdzenia Prezesa GUM,
  • nie uległa zmianie wysokość kwoty ulgi. Z tytułu nabycia nowego rodzaju kas rejestrujących - przewiduje się nadal refundację (w wysokości 90 % ceny zakupu bez podatku, nie więcej niż 700 zł). Jednakże odmiennie od poprzednio obowiązujących przepisów podatnik ma prawo do odliczenia ulgi wszystkich kas pod warunkiem, że zakup każdej z tych kas nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji (dotyczy podatników, u których powstał obowiązek stosowania nowych kas jak i tych, którzy mimo braku tego obowiązku rozpoczynają ewidencjonowanie pod warunkiem, że wcześniej nie używali kas rejestrujących lub kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii),
  • obowiązek zwrotu przez podatników odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących następuje w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży nastąpi zakończenie działalności gospodarczej (poprzednio, gdy zaprzestali ich używania) lub podatnik nie podda kas rejestrujących w obowiązujących terminach obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis oraz w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, dodano zapisy o możliwości nałożenia kary:
  1. w przypadku, gdy podatnik nie podda w obowiązującym terminie kasy rejestrującej obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis,  naczelnik urzędu skarbowego nakłada w drodze decyzji na podatnika, karę pieniężną w wysokości 300zł. Powyższe stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy (dotyczy wszystkich rodzajów kas) i zapisu daty dokonania tego przeglądu w Centralnym Repozytorium Kas (dotyczy kas on-line). Karę tą uiszcza się bez wezwania na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji,
  2. w przypadku, gdy do obrotu zostanie wprowadzona kasa rejestrująca która nie spełnia funkcji lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub nie dołączono do kasy deklaracji według wzoru określonego w przepisach, kara pieniężna w drodze decyzji w wysokości 5.000 zł może być nałożona na producenta krajowego, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kasy rejestrującej albo inny podmiot wprowadzający do obrotu tę kasę.

Podatnicy mogą z zastrzeżeniem art. 145b (z przywileju tego nie mogą korzystać określone grupy podatników wymieniomne na końcu tego artykułu) prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, jednocześnie tacy podatnicy w odróżnieniu od podatników stosujących kasy on-line - nadal będą zobowiązani do zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego a także do drukowania kopii dokumentów emitowanych przez kasę z kopią papierową - pamięć fiskalna w kasach z papierowym zapisem kopii nie będzie podlegała wymianie,

Potwierdzenia o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych dla kas rejestrujących przez kasy z elektronicznym zapisem kopii – są wydawane na okres do 31 grudnia 2022 r., kasy z papierowym zapisem kopii – do 31 sierpnia 2019 roku.

Podmioty prowadzące serwis kas rejestrujących z elektronicznym i papierowym zapisem kopii są obowiązane składać do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wykazy obowiązkowych przeglądów technicznych kas, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został dokonany przegląd. Wykaz ten musi zawierać  imię i nazwisko lub nazwę, NIP podmiotu prowadzącego serwis i podatnika, numer ewidencyjny i numer unikatowy kasy oraz datę dokonania przeglądu,

Do serwisu kas rejestrujących z papierowym zapisem kopii oraz kontroli takich kas w zakresie spełniania przez nie funkcji, kryteriów i warunków technicznych stosuje się nadal przepisy określające funkcje, kryteria i warunki techniczne dla takich kas obowiązujące na dzień uzyskania odpowiednio decyzji albo potwierdzenia właściwych organów. Dopuszcza się, co do zasady, używanie dotychczasowych kas przez podatników, jednakże z zastrzeżeniem dla wybranych branż obowiązku stosowania tylko nowego rodzaju kas tj.:

  • usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym napraw opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów, sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych - data obowiązywania nowych kas od  01.01.2020r.,
  • usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania, a także sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych – data obowiązywania nowych kas od 1.07.2020 r.,
  • usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, budowlanych, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawniczych, oraz związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej wyłącznie w zakresie wstępu - data obowiązywania nowych kas od  1 stycznia 2021 roku

Terminy te mogą zostać przedłużone w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas. Podatnicy, ci mogą otrzymać zwrot lub dokonać odliczenia ulgi na zakup każdej z tych kas, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dni wskazane powyżej. Wymienione grupy podatników, obowiązanych na podstawie tej regulacji do wymiany kas w przypadku zaprzestania użytkowania dotychczas stosowanych kas rejestrujących nie będą zobligowane do zwrotu poprzednio otrzymanych/odliczonych ulg i jednocześnie mogą odliczyć ulgi od zakupu nowych urządzeń.

W przypadku podatników użytkujących kasy rejestrujące z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które zakupili przed dniem wejścia w życie zmienianej ustawy, stosuje się przepisy art. 111 ust. 4-6 ustawy (dotyczy przepisów dotyczących odliczania i zwrotu ulgi za te kasy), w brzmieniu dotychczasowym.

                                                                                                                                                          

Podstawa prawna: Ustawa z 15 marca 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019r. poz. 675).