Czy jeśli Gmina sprzedaje lokal mieszkalny i nabywca płaci wcześniej niż podpisany jest akt notarialny to obowiązek podatkowy powstaje w dniu zapłaty? Wystawiłam fakturę w dniu zapłaty przed podpisaniem aktu notarialnego. Czy dobrze zrobiłam? Wydaje mi się, że tak powinno być ...
ODPOWIEDŹ
W Państwa przypadku mamy do czynienia z otrzymaniem zaliczki, zatem zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstał z chwilą jej otrzymania. Należało zatem wystawić fakturę zaliczkową.
UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2014 roku obowiązują przepisy określające moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT przy sprzedaży lokali i budynków zgodnie z zasadą ogólną. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy. Jeśli jednak przed dokonaniem dostawy zostanie uiszczona całość lub część należnej zapłaty (np. zadatek, zaliczka, przedpłata) obowiązek
w VAT powstanie z chwilą otrzymania i w części otrzymanej zapłaty.
Przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel - w przypadku nieruchomosci najczęściej następuje to w dniu podpisania aktu notarialnego. Jest to z reguły moment, w którym następuje fizyczne przekazanie towaru nabywcy i nabywca uzyskuje faktyczną możliwość dysponowania lokalem. Należy jednak sprawdzić, czy przed podpisaniem aktu notarialnego nie doszło np. do podpisania umowy przedwstępnej z np. przekazaniem kluczy do mieszkania. Jeżeli tak, wówczas obowiązek podatkowy trzeba rozpoznać w okresie, w którym nastąpiło wydanie lokalu, a nie w momencie późniejszego podpisania aktu notarialnego.
Zatem w przypadku dostawy nieruchomości obowiązek podatkowy powstaje w momencie podpisania aktu notarialnego, wydania nieruchomości lub w momencie otrzymania zapłaty (w części otrzymanej zapłaty) - w zależności od tego, która z tych okoliczności wystąpi jako pierwsza. W sytuacji opisanej przez Czytelnika, jeżeli zapłata nastąpiła przed “przekazaniem kluczy”, wówczas obowiązek podatkowy w VAT w odniesieniu do otrzymanej zapłaty powstał w momencie jej otrzymania.
Terminy wystawiania faktur określono w art. 106i ustawy o podatku od towarów I usług. Zgodnie z tym przepisem fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Jeżeli natomiast przed dokonaniem dostawy towaru otrzymano całość lub część zapłaty, fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy. Zatem Gmina prawidłowo wystawiła fakturę, tj, w dniu otrzymania zapłaty.
EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(20) sprzedaż zwolnioną należy wykazać w poz.10. Sprzedaż opodatkowaną stawką 8% należy wykazać w poz.17: podstawę opodatkowania i w poz.18: podatek należny.
Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz art. 19a ust. 1 i ust. 8, art. 106i ust. 1, ust. 2 I ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.