Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , TRANSPORT , AKTUALNOŚCI

January 25, 2019

Obowiązek podatkowy w VAT bonusów rozliczanych między firmami w formie usługi

0 1388

Naczelny Sąd Administracyjny 16 stycznia 2019 roku wydał wyrok (sygn. I FSK 78/17) dotyczący momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT dla bonusów rozliczanych między stronami w formie usługi.

Sytuacja Podatnika

Dealer jednej z marek motoryzacyjnych prowadzący sprzedaż samochodów, części i akcesoriów oraz świadczący usługi serwisowe objęty jest okresowymi (miesięcznymi, kwartalnymi lub rocznymi) bonusami za wyniki swojej pracy. Bonusy te, tzw. jakościowe przyznawane są m.in. za realizację celów jakościowych mierzonych zadowoleniem klienta, krótkim przestojem pojazdów na placu firmy czy realizacją określonych celów marketingowych.

Dealer - zgodnie z zapisami umowy dealerskiej - po uzyskaniu informacji o przyznaniu bonusu, wystawia dostawcy fakturę na ten bonus - za wykonaną usługę. Zazwyczaj informacja o przyznaniu bonusu ma miejsce już po dokonaniu rozliczenia podatkowego spółki; dealer przyjął, że datą wykonania usługi oraz powstania obowiązku podatkowego jest dzień otrzymania informacji o zatwierdzeniu przyznanego bonusu oraz jego wysokości.

Stanowisko Izby Skarbowej i Sądów

Dyrektor Izby Skarbowej nie zgodził się z opisanym stanowiskiem podatnika, wskazując, że trudności natury technicznej ustalenia daty realizacji usług, nie mogą wpływać na rozliczenie podatku VAT, a to na spółce ciąży obowiązek właściwego dostosowania obiegu dokumentacji.

W wyroku z 28 września 2016 r. (sygn. I SA/Gd 873/16) stanowisko Izby Skarbowej potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (sygn. I SA/Gd 873/16), w którym wskazał m.in., że o wykonaniu usługi decyduje moment jej faktycznego świadczenia, a nie sporządzenie dokumentów potwierdzających realizację świadczenia, zatem datą wykonania usługi nie jest dzień otrzymania przez dealera informacji o wysokości przyznanego bonusu.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone także przez NSA, który oddalił skargę kasacyjną spółki.