Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , AKTUALNOŚCI

April 1, 2016

Obowiązek rejestracji do VAT jednostki powiatu przed centralizacją rozliczeń

0 873

Powiat zamierza dokonać centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 roku. Natomiast w maju 2016 roku jedna z jednostek, które w przyszłości będą scentralizowane, przestanie być podmiotem zwolnionym z VAT. Czy w związku z tym jednostka ta powinna samodzielnie zarejestrować się jako czynny podatnik VAT? Czy też jednostka powinna wcześniej przystąpić do centralizacji i rozliczać się wspólnie z powiatem pomimo iż centralizacja wszystkich jednostek ma nastąpić później?

ODPOWIEDŹ

Jednostka ta powinna samodzielnie zarejestrować się jako czynny podatnik VAT.

UZASADNIENIE

Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 września 2015 roku w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów potwierdził stanowisko wyrażone w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym gmina oraz jej jednostki organizacyjne występują jako jeden podatnik VAT.

Stanowisko to ma wpływ na zmianę wieloletniej praktyki w rozliczaniu podatku VAT w samorządach. Obecnie jednak nie ma jeszcze ustawowego obowiązku centralizacji rozliczeń. Ministerstwo Finansów w komunikacie opublikowanym 16 grudnia 2015 roku poinformowało, że przesunięto termin obowiązkowej centralizacji rozliczeń w samorządach na 1 stycznia 2017 roku.

Z pytania wynika, ze Powiat zamierza dokonać centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 roku. Zatem do tego momentu jednostki organizacyjne Powiatu rozliczają się samodzielnie.

Tak więc Jednostka, która przestaje być podmiotem zwolnionym, na ten moment (przed centralizacją), powinna zarejestrować się samodzielnie jako czynny podatnik VAT. Bowiem konsolidacja rozliczenia VAT w samorządach polega na połączeniu rozliczenia VAT wszystkich jednostek organizacyjnych danego powiatu czy też gminy.

Do momentu centralizacji poszczególne jednostki rozliczają się samodzielnie. Zatem Jednostka ta powinna zastosować się do postanowień art. 96 ust.5 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług zgodnie z którym, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust.1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.96 ust.5 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.