Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Chcę zawiesić działalność gospodarczą. Czy w czasie zawieszenia działalności powinnam składać deklaracje VAT i przesyłać JPK-VAT? Czy będę mogła dokonać odliczenia VAT od transakcji sprzed zawieszenia? Czy urząd wykreśli mnie z rejestru czynnych podatników VAT i będę musiała dokonać zwrotu za kasę fiskalną?

Odpowiedź

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych  jak i przesyłania JPK_VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.
Podatnik może przyjmować należności i jest zobowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, co wiąże się ze ściśle obowiązującymi terminami w ustawie o VAT. W takiej sytuacji Podatnik musi złożyć deklarację i przesłać JPK_VAT.
W okresie zawieszenia działalności Podatnik może zostać wykreślony z  rejestru jako podatnik VAT.  Zawieszenie działalności, jak i wykreślenie z rejestru VAT, nie skutkuje obowiązkiem zwrotu ulgi za kasę fiskalną.

Uzasadnienie

Zawieszenie działalności

Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca wpisany do  CEIDG może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na  czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni do 24 miesięcy.
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże, w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

  1. może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;
  2. może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  3. może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
  4. ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  5. wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
  6. może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  7. może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;
  8. może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie  z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U. poz. 1629).


Składanie deklaracji VAT i JPK w okresie zawieszenia

Na podstawie art. 99 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług przedsiębiorca w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej  nie ma obowiązku składania deklaracji VAT, za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Tym samym nie ma obowiązku przesyłania JPK_VAT. Niemniej zwolnienie z  obowiązku składania deklaracji VAT nie dotyczy podatników:

  • dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
  • importujących usługi lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikami, 
  • okresów rozliczeniowych, w  których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego, 
  • okresów rozliczeniowych, za które podatnik ma obowiązek rozliczenia podatku z  tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które ma obowiązek skorygować podatek naliczony.

Trzeba dodać, że przedsiębiorca, który zawiesza prowadzenie działalności na pewien czas, nadal pozostaje podatnikiem VAT, z  tym że w  okresie zawieszenia wykonywania działalności nie prowadzi on aktywnej działalności. Zgłoszenie zawieszenia działalności nie oznacza ustania bytu przedsiębiorcy, a  jedynie przerwę w  wykonywaniu działalności gospodarczej. Tym samym podejmowanie przez podatnika czynności opodatkowanych w  okresie zawieszenia działalności skutkuje obowiązkiem rozliczenia tych czynności w deklaracji VAT na ogólnych zasadach. Wówczas, obowiązany jest także do złożenia deklaracji VAT i przesłania JPK_VAT.

Odliczenie VAT w okresie zawieszenia

W przypadku, gdy podatnik otrzyma w okresie zawieszenia faktury dokumentujące czynności dokonane przed datą zawieszenia, to będąc czynnym podatnikiem VAT ma prawo do odliczenia zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tej normy prawnej podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabytych towarów oraz usług pod warunkiem, że służą one opodatkowanej działalności gospodarczej.

Według ogólnych zasad podatnik może dokonać odliczenia podatku w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u dostawcy, jednak nie wcześniej niż w okresie, w którym otrzymał fakturę, lub w jednym z dwóch kolejnych miesięcy. Wobec tego, przedsiębiorca, chcąc odliczyć VAT od tych zakupów, będzie zobligowany do składania deklaracji w ustawowych terminach. Wówczas podatnik jest zobligowany do przesłania również JPK_VAT.

Wykreślenie z rejestru czynnych podatników VAT w okresie zawieszenia, a zwrot ulgi za kasę fiskalną

Należy również pamiętać o skutkach zawieszenia działalności uregulowanych w art. 96 ust. 9a  ustawy o VAT, zgodnie z którym, wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT podlega podatnik, który min. zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy.

Niemniej, jeżeli podatnik, który zawiesił prowadzenie działalności gospodarczej,  a w okresie zawieszenia będzie wykonywał czynności dotyczące dostawy towarów i usług, importu towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, eksportu towarów, jest obowiązany przed dniem min. zawieszenia działalności gospodarczej albo rozpoczęcia wykonywania ww. czynności w okresie zawieszenia - zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wskazując okres, w którym będzie wykonywał te czynności.

W przypadku złożenia ww. zawiadomienia, naczelnik urzędu skarbowego nie wykreśla podatnika z rejestru albo przywraca zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT na okres wskazany w zawiadomieniu. Jeżeli okres wskazany w zawiadomieniu jest krótszy od okresu zawieszenia działalności gospodarczej Podatnik zostanie wykreślony.

Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i  kwot podatku należnego w  obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z  kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania, w  wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700  zł.

Jeżeli podatnik w okresie 3 lat od rozpoczęcia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej zaprzestanie jej używania bądź/i nie dokona w obowiązującym terminie przeglądu technicznego, lub naruszy zasady uzyskania tej ulgi - ma obowiązek zwrócić przyznaną mu ulgę z tytułu zakupu kasy rejestrującej, także w okresie zawieszenia. Zatem powyższe unormowania nie przewidują zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej ze względu na zawieszenie działalności.

Ewidencja w deklaracjach: VAT-7(19) nabycie towarów i usług pozostałych w poz. 45 wartość netto i w poz. 46 podatek naliczony.

 

Podstawa prawna: 86 ust. 1, art. 96 ust. 1 pkt 9a, 9b, 9c, art. 99 ust. 7a i 7b,  art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca  2004 roku o podatku od towarów i usług, art. 23, art. 25 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku - Prawo przedsiębiorców, § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 grudnia 2010 r. w  sprawie odliczenia i  zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących